wtorek, 21 kwietnia 2015

O reklamie sprzed lat

       Obecność reklamy w dzisiejszych czasach jest efektem wynalazku pochodzącego sprzed wielu wieków. Pomysł ten jest stary jak świat. Jego początki sięgają pierwszych wymian handlowych. Nieznane są fakty, kto dokładnie i kiedy, jako pierwszy wymyślił reklamę. Wiadomo jednak, że wykorzystywana zostawała już w czasach antycznych. Ówczesna ludność bardzo szybko zorientowała się, że promowanie produktu, jego zachęcający opis, zwiększa sprzedaż. Pojawiła się więc reklama ustna. Akwizytor czy przekupki zachęcały przechodniów do zakupu towarów lub zapraszały do karczm. Heroldowie przy towarzystwie muzyków wyśpiewywali obwieszczenia o przybyciu statków z ładunkiem metali, wina czy przypraw. 
       Najstarszą udokumentowana forma reklamy są gliniane tabliczki babilońskie, których wiek określany jest na 5000lat. Przedstawiają ogłoszenia szewca, skryby oraz handlowca sprzedającego maść. Natomiast w  Pompejach odnaleziono reklamy datowane na około 1000 rok przed nasza erą. Były to mury domów z ogłoszeniami łaźni i miejsc, w których można było odpocząć w czasie podróży i skosztować kuchni gospodarza. Jeśli przedsiębiorca chciał skierować swoją reklamę do elit, czyli w tamtych czasach ludzi umiejących czytać, posługiwał się tekstem. Przykładem jest Sarinus - pewien gospodarz który promował swój towar tymi słowami:

PODRÓŻNIKU UDAJĄCY SIĘ DO DWUNASTEJ WIEŻY
SWĄ TAWERNĘ MA TAM SARINUS
WSTĄP - ZAPRASZAMY
Jednak jak i dziś wiadomo, reklama musi trafiać do odpowiedniej grupy docelowej. Większość społeczeństwa nie potrafiło czytać więc najprostszym rozwiązaniem było wykorzystanie rysunków. Były one łatwe w zapamiętaniu, zwracały uwagę i przede wszystkim były zrozumiałe.
 szyld sklepu rzeźniczego w Pompejach

Rok wynalezienia druku Gutenberga - 1445. Zaczęły pojawiać się drukowane ulotki, reklamy produktów. Miały one szersze rozpowszechnienie wraz z postępem technologii. Reklama zaczęła pojawiać się także w gazetach. Do jej rozwoju przyczyniły się również telegraf, sieć kolejowa, dalej maszyna do pisania czy radio, telefon, telewizja itd.. Reklamy stawały się bardziej skomplikowane ale przy tym atrakcyjne. Firmami, które są podstawą dzisiejszej reklamy to m.in. Gillette, Coca-Cola, Wrigley czy Colgate.


         Czasy się zmieniają, społeczeństwo się zmienia a reklama i zapotrzebowania na nią zmieniają się wraz z nimi. Postęp techniczny zmusił producentów do poszukiwania coraz to nowszych pomysłów. Dzisiejsza reklama dociera do szerokiej rzeszy ludzi. Przepełniona jest profesjonalizmem, ciekawymi wątkami a nawet manipulacją. Wszystko po to by skłonić odbiorcę do zakupu. Pierwotnie reklama była w większej mierze zwykłą informacja, powiadomieniem, że coś istnieje, ludzie mogą z tego korzystać. Dzisiejsza forma dalece odchodzi od swojej genezy - promowanie produktu to już nie tylko zaspokajanie potrzeb, a wręcz ich kreowanie. 

Brak komentarzy: