czwartek, 16 kwietnia 2015

Kobieta w reklamie.

źródło: www.polki.pl

Nie będzie niczym nowym, jeżeli powiem, że reklama jako przekaz o charakterze perswazyjnym ma na celu skłonić odbiorców do zakupu konkretnych produktów czy skorzystania z oferowanych usług. Jednak aby towar zostały „sprzedany” reklamodawcy wykorzystują w swych przekazach siłę emocji, przedstawiają pewne wyobrażenia czy postawy, a nawet posługują się stereotypami, które mogą być naprawdę krzywdzące. Jeżeli mowa o wizerunku kobiet w reklamach, typologia jest bardzo szeroka, można przytoczyć takie przykłady jak: kobieta tradycyjna – pani domu, kobieta nowoczesna, ale także kobieta, która traktowana jest jako podmiot seksualnego pożądania. Ten ostatni nie bez powodu wywołuje najwięcej kontrowersji.

Ale zacznijmy od kobiety tradycyjnej. Jest to model utrwalony w świadomościach ludzi - troskliwa matka, kochająca  żona i perfekcyjna gospodyni w jednym. Ma ona jasno przypisane role, do których bez wątpienia można zaliczyć sprawowanie opieki nad dziećmi, dbanie o dom (sprzątanie, gotowanie, zmywanie) i męża. Czynności, które wykonuje każdego dnia mają sprawiać jej radość, a wszelkie prace domowe musi wykonywać z uśmiechem na twarzy. W tym wszystkim, oczywiście najlepszym przyjacielem, okazuje się reklamowany produkt - płyn do szyb, wybielacz do firanek, czy proszek do prania, do którego przetestowania dodatkowo zachęca jakiś znany celebryta-ekspert, zjawiający się nagle u niej w domu.

Tak, może być to nawet Zygmunt Chajzer, ratujący matkę chłopca przed okropnymi plamami!

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=UYLbnEhoJD8

Kobieta tradycyjna jest całkowitym przeciwieństwem kobiety nowoczesnej, która przeważnie przedstawiana jest jako aktywna zawodowa perfekcjonistka, piękna, dbająca o swoją cerę i włosy. W niektórych reklamach ukazywana także jako narcystyczna konsumentka, która myśli jedynie o własnych potrzebach. W końcu paznokcie się same nie pomalują. 

Jeszcze raz dla porównania:

WIZERUNEK KOBIETY TRADYCYJNEJ

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=IxxCKC_vN24


WIZERUNEK KOBIETY NOWOCZESNEJ

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=1qm9UzaKE3g

Warto także wspomnieć o seksualnym aspekcie reklam, który wbrew pozorom nie jest niczym nowym, bowiem przewija się w spotach reklamowych dosyć często, a nagość i erotyzm stanowią pewnego rodzaju wabik na klientów. Jak już wspomniałam wcześniej, reklamy przedstawiają pewne wyobrażenia, tym samym mając wpływ na to, jak postrzegana jest kobieta we współczesnym świecie. Spoty pełne seksu i roznegliżowanych pań docierają do nas z każdej strony. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego reklamodawcy decydują się na tworzenie przekazów, w których można odnaleźć nieprzyzwoitość? Bez wątpienia przyciągają one najwięcej uwagi, jednak niejednokrotnie granica dobrego smaku bywa przekraczana. Kobieta traktowana jest jako element dekoracyjny, który swoim ciałem ma przyciągnąć klientów i często następuje jej uprzedmiotowienie.

źródło: www.pressoffice.pl

źródło: media2.pl

źródło: zychalska,com

źródło: zychalska.com


Reklama bez wątpienia jest zwierciadłem stereotypowych kobiecych ról. To, który z wizerunków - kobiety tradycyjnej czy nowoczesnej - zostanie wykorzystany w danym przekazie, zależy od kategorii do jakiej przynależy promowany produkt. Warto czasem się zatrzymać i przypomnieć wszystkie tricki, jakimi posługuje się przekaz reklamowy, aby nie dać się zmanipulować pięknej kobiecie, która z oferowanym produktem ma niewiele wspólnego.
  

Brak komentarzy: