źródło: www.polki.pl
Nie będzie niczym nowym, jeżeli powiem, że
reklama jako przekaz o charakterze perswazyjnym ma na celu skłonić odbiorców do
zakupu konkretnych produktów czy skorzystania z oferowanych
usług. Jednak aby towar zostały „sprzedany” reklamodawcy wykorzystują
w swych przekazach siłę emocji, przedstawiają pewne wyobrażenia czy postawy, a nawet
posługują się stereotypami, które mogą być naprawdę krzywdzące. Jeżeli mowa o
wizerunku kobiet w reklamach, typologia jest bardzo szeroka, można przytoczyć
takie przykłady jak: kobieta tradycyjna – pani domu, kobieta nowoczesna, ale
także kobieta, która traktowana jest jako podmiot seksualnego pożądania. Ten
ostatni nie bez powodu wywołuje najwięcej kontrowersji.
Ale zacznijmy od kobiety tradycyjnej. Jest to model utrwalony w świadomościach ludzi - troskliwa matka, kochająca żona i perfekcyjna gospodyni w jednym. Ma ona jasno przypisane role, do których bez wątpienia można zaliczyć sprawowanie opieki nad
dziećmi, dbanie o dom (sprzątanie, gotowanie, zmywanie) i męża. Czynności, które wykonuje każdego dnia mają sprawiać jej radość, a wszelkie prace domowe musi wykonywać z uśmiechem na twarzy. W tym wszystkim, oczywiście najlepszym przyjacielem, okazuje się reklamowany produkt - płyn do szyb, wybielacz do firanek, czy proszek do prania, do którego przetestowania dodatkowo zachęca jakiś znany celebryta-ekspert, zjawiający się nagle u niej w domu.
Tak, może być to nawet Zygmunt Chajzer, ratujący matkę chłopca przed okropnymi plamami!
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=UYLbnEhoJD8
Kobieta tradycyjna
jest całkowitym przeciwieństwem kobiety nowoczesnej, która przeważnie
przedstawiana jest jako aktywna zawodowa perfekcjonistka, piękna, dbająca o
swoją cerę i włosy. W niektórych reklamach ukazywana także jako narcystyczna konsumentka, która
myśli jedynie o własnych potrzebach. W końcu paznokcie się same nie pomalują.
Jeszcze raz dla porównania:
WIZERUNEK KOBIETY TRADYCYJNEJ
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=IxxCKC_vN24
WIZERUNEK KOBIETY NOWOCZESNEJ
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=1qm9UzaKE3g
Warto także wspomnieć o seksualnym aspekcie reklam, który wbrew pozorom nie jest
niczym nowym, bowiem przewija się w spotach reklamowych dosyć często, a nagość
i erotyzm stanowią pewnego rodzaju wabik na klientów. Jak już
wspomniałam wcześniej, reklamy przedstawiają pewne wyobrażenia, tym samym mając
wpływ na to, jak postrzegana jest kobieta we współczesnym świecie. Spoty pełne
seksu i roznegliżowanych pań docierają do nas z każdej strony. Dlaczego tak się dzieje?
Dlaczego reklamodawcy decydują się na tworzenie przekazów, w których można odnaleźć
nieprzyzwoitość? Bez wątpienia przyciągają one najwięcej uwagi, jednak
niejednokrotnie granica dobrego smaku bywa przekraczana. Kobieta traktowana
jest jako element dekoracyjny, który swoim ciałem ma przyciągnąć klientów i często następuje
jej uprzedmiotowienie.
źródło: www.pressoffice.pl
źródło: media2.pl
źródło: zychalska,com
źródło: zychalska.com
Reklama bez wątpienia jest
zwierciadłem stereotypowych kobiecych ról. To, który z wizerunków - kobiety
tradycyjnej czy nowoczesnej - zostanie wykorzystany w danym przekazie, zależy
od kategorii do jakiej przynależy promowany produkt. Warto czasem się zatrzymać
i przypomnieć wszystkie tricki, jakimi posługuje się przekaz reklamowy, aby nie
dać się zmanipulować pięknej kobiecie, która z oferowanym produktem ma niewiele
wspólnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz