czwartek, 30 kwietnia 2015

Marketing Szeptany? A co to?

Słyszeliście o Marketingu Szeptanym? Działa tak jak plotka i jest jedną z najlepszych reklam jakie może zapewnić sobie każda firma. Inaczej  Buzz Marketing jest rodzajem działań marketingowych mających na celu wywołanie u klientów pozytywnych rekomendacji odnośnie produktu, marki bądź usługi. Jest to bardzo ceniona forma marketingu. Ludzie coraz bardzie wolą się oprzeć o opinię osoby trzeciej np swoich znajomych/ przyjacioł o radę, rekomendację danego produktu niż uwierzyć reklamom telewizyjnym, prasowym czy radiowym, które straciły minimalnie na wiarygodności wraz z ciągle rozszerzającymi się nowymi mediami. Dzięki nim również powstają fora, na których często poruszane są pytania "czy warto kupić? ", "co polecacie?"Badania firmy Nielsen pokazują, że 90% konsumentów ufa rekomendacjom znajomych, zaś 70% ma zaufanie do opinii zamieszczonych w sieci. To są duże liczby, które potwierdzają skuteczność marketingu szeptanego. Klienci zadający pytania na takich forach internetowych często szukają informacji ponieważ znajdują się tuż przed podjęciem decyzji o zakupie danego produktu.Właśnie wtedy podczas aktywnej  dyskusji mozemy mu zaproponować ofertę naszego produktu.


                                                                              (www.google.pl)

Niestety wykorzystując ten pomysł na rynku marketingowym pojawiają się propozycje kupienia "pozytywnych opinii" - co jest oczywiście oszustwem, gdzie może kosztować producenta nawet 1000 zł. Firmy lubią wykorzystywać takie propozycje z tego względu, iż marketing szeptany daje im coś więcej niż reklamę. To również pozycjonowanie w wyszukiwarce Google -  najczęściej wykorzystywanej stronie gdy chcemy się czegoś dowiedzieć. Producenci również płacą za umieszczanie postów na forach i w komentarzach wpisów blogowych. Jest tak popularne, gdyż liczba wzmianek o marce może być składnikiem algorytmu wyszukiwarki Google. W praktyce oznacza to, że jeśli chcemy aby o nas mówiono w sieci, możemy to po prostu kupić. Różni się to o tyle z reklamą w TV,  o ile widząc reklamę pasty do zębów w telewizji wiemy, że występujący tam lekarze to po prostu wynajęci aktorzy lecz gdy mamy do czynienia z opinią o tej samej paście na forum mamy nadzieje, że dany "anonim"  pisze to co myśli lub czego doświadczył.


                                                                  (www.google.pl)


Buzz Marketing to również źródło informacji na temat opinii klientów odnośnie Twojego produktu, usługi czy samej firmy. Wiemy wtedy co należy poprawić, by w przyszłości działać lepiej, sprawniej lub poprawić jakość oferowanego produktu - lecz tą zaletę mogą wykorzystywać tylko uczciwi producenci, bo po co sugerować się opinią ludzi, których "wykupiliśmy".

Aleksandra Marchewka

Brak komentarzy: