Kreatywność, pomysł, zaciekawienie, chęć wyrażenia czegoś – to elementy, które łączą reklamę ze sztuką. Poza tym, reklama i sztuka spełniają podobne funkcje: wpływają na zachowanie jednostki. Agencje reklamowe wpadły na pomysł, by to wykorzystać. Stworzenie czegoś co przykuje uwagę widza, czytelnika czy innego, chociażby przypadkowego, odbiorcę – to nie łatwe zadanie. Trzeba się nagimnastykować. Wkład kreatywnych ludzi w tworzenie reklamy sprawił, że zmierza ona w kierunku wysokiego podium, jakim jest artyzm. Przeważnie to co dziś uważane jest sztuką, kiedyś tylko służyło człowiekowi. Te przedmioty dawniej nie miały wymiaru artystycznego. Po prostu przedstawiały wizerunek, symbolikę, boskie odniesienie itp. A jednak stały się one obiektem ludzkiej kontemplacji i zachwytu. Tak jak malarstwo, poezja, fotografia czy rzeźba… reklama pokonała tą samą drogą i stała się sztuką. Według słów samego Marshalla McLuhana „Reklama jest najwspanialszą formą sztuki XX wieku”. Również ceniony i znany ze swojej pracy m.in. dla Nike – Mark Fenske twierdzi, że „jest to może najbardziej potężna forma sztuki na ziemi”.
Reklama w danym przypadku jest tym
zjawiskiem, które jest rozpatrywane jako sztuka nowoczesna. Można ją po części
zaliczyć do sztuki użytkowej, chociaż istnieje pogląd, że reklama jedynie
wykorzystuje sztukę dla swych celów i nie należy do żadnej z jej dziedziny. Dyrektorzy
kreatywni reklamy często zapożyczają fantazji wielkich artystów. Wdrażają
podobne schematy, obrazy i zabiegi pojawiające się w sztuce. Kategorią sztuki,
którą ludzie reklamy upodobali sobie najbardziej, jest malarstwo. Oto parę
przykładów reklam wpisujących się style zapoczątkowane przez m.in. takich
artystów jak Salvador Dali czy Andy Warhol.
Minimalizm – najmodniejsze
reklamy wykorzystują to podejście, by promować produkt. Cenione są za jasność i
szybkość przekazu. Trafiają w sedno a co za tym idzie – przykuwają nasza uwagę.
Pop Art. – Nurt który od
dawna związany był z kultura masową. Jedną z najbardziej popularnych reklam
wysokoprocentowego trunku Absoluta stworzył sam Andy Warhol – najbardziej znany
przedstawiciel tego kierunku malarstwa. Kolorowe reklamy w stylu portretu Marilyn
Monroe czy obrazu słynnej zupy pomidorowej Campbell to dobry chwyt na
konsumenta. Wiele kampanii wzoruję się na tym stylu.
Surrealizm – reklamy kochają niewiarygodność, abstrakcje i
niedorzeczność tak samo jak Salvador Dali. Pozwala to na szerokie zastosowanie,
wiele możliwości i nie ogranicza wyobraźni. Nikt nie obraża się gdy w reklamie
ktoś frunie, zegary są „miękkie” i wszystko jest niestandardowe. Jednym z producentów,
którzy wykorzystują ten nurt jest Moschino prezentujący swój perfum.
Sensualizm – to obecny nacisk reklamy na szokowanie
odbiorcy, pobudzanie jego emocji. Najlepiej wykorzystał to Phaidon Press –
wydawca książki „Advertising Today”. Ilustracja na okładce, 512-stronicowej
książki, przedstawia twarz mężczyzny z obejmującymi muszlę klozetową ustami.
Przez to, że reklama
sama w sobie mieści już inne wartości, niż tylko ekonomiczne, zaczyna nabierać
innych funkcji – a to zbliża ją do sztuki. Gdy w afiszu czy plakacie zaczynają
dominować pozycje estetyczne i komunikacyjne, a wartość ekonomiczna zmniejsza
swoją wagę możemy powiedzieć, że reklama idzie w kierunku sztuki. Reklama i
sztuka są związane od lat. Tylko teraz zostało to nazwane po imieniu. Ilustracje
są określane dziełami sztuki. Osoby, które są pomysłodawcami i je tworzą –
dyrektorami artystycznymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz