wtorek, 14 kwietnia 2015

Sztuka stawania się sztuką


               Kreatywność, pomysł, zaciekawienie, chęć wyrażenia czegoś – to elementy, które łączą reklamę ze sztuką. Poza tym, reklama i sztuka spełniają podobne funkcje: wpływają na zachowanie jednostki. Agencje reklamowe wpadły na pomysł, by to wykorzystać. Stworzenie czegoś co przykuje uwagę widza, czytelnika czy innego, chociażby przypadkowego, odbiorcę – to nie łatwe zadanie. Trzeba się nagimnastykować. Wkład kreatywnych ludzi w tworzenie reklamy sprawił, że zmierza ona w kierunku wysokiego podium, jakim jest artyzm. Przeważnie to co dziś uważane jest sztuką, kiedyś tylko służyło człowiekowi. Te przedmioty dawniej nie miały wymiaru artystycznego. Po prostu przedstawiały wizerunek, symbolikę, boskie odniesienie itp. A jednak stały się one obiektem ludzkiej kontemplacji i zachwytu. Tak jak malarstwo, poezja, fotografia czy rzeźba… reklama pokonała tą samą drogą i stała się sztuką. Według słów samego Marshalla McLuhana „Reklama jest najwspanialszą formą sztuki XX wieku”. Również ceniony i znany ze swojej pracy m.in. dla Nike – Mark Fenske twierdzi, że „jest to może najbardziej potężna forma sztuki na ziemi”.
 Reklama w danym przypadku jest tym zjawiskiem, które jest rozpatrywane jako sztuka nowoczesna. Można ją po części zaliczyć do sztuki użytkowej, chociaż istnieje pogląd, że reklama jedynie wykorzystuje sztukę dla swych celów i nie należy do żadnej z jej dziedziny. Dyrektorzy kreatywni reklamy często zapożyczają fantazji wielkich artystów. Wdrażają podobne schematy, obrazy i zabiegi pojawiające się w sztuce. Kategorią sztuki, którą ludzie reklamy upodobali sobie najbardziej, jest malarstwo. Oto parę przykładów reklam wpisujących się style zapoczątkowane przez m.in. takich artystów jak Salvador Dali czy Andy Warhol.


Minimalizm – najmodniejsze reklamy wykorzystują to podejście, by promować produkt. Cenione są za jasność i szybkość przekazu. Trafiają w sedno a co za tym idzie – przykuwają nasza uwagę. 

Pop Art. – Nurt który od dawna związany był z kultura masową. Jedną z najbardziej popularnych reklam wysokoprocentowego trunku Absoluta stworzył sam Andy Warhol – najbardziej znany przedstawiciel tego kierunku malarstwa. Kolorowe reklamy w stylu portretu Marilyn Monroe czy obrazu słynnej zupy pomidorowej Campbell to dobry chwyt na konsumenta. Wiele kampanii wzoruję się na tym stylu.

Surrealizm – reklamy kochają niewiarygodność, abstrakcje i niedorzeczność tak samo jak Salvador Dali. Pozwala to na szerokie zastosowanie, wiele możliwości i nie ogranicza wyobraźni. Nikt nie obraża się gdy w reklamie ktoś frunie, zegary są „miękkie” i wszystko jest niestandardowe. Jednym z producentów, którzy wykorzystują ten nurt jest Moschino prezentujący swój perfum.

Sensualizm – to obecny nacisk reklamy na szokowanie odbiorcy, pobudzanie jego emocji. Najlepiej wykorzystał to Phaidon Press – wydawca książki „Advertising Today”. Ilustracja na okładce, 512-stronicowej książki, przedstawia twarz mężczyzny z obejmującymi muszlę klozetową ustami. 

             Przez to, że reklama sama w sobie mieści już inne wartości, niż tylko ekonomiczne, zaczyna nabierać innych funkcji – a to zbliża ją do sztuki. Gdy w afiszu czy plakacie zaczynają dominować pozycje estetyczne i komunikacyjne, a wartość ekonomiczna zmniejsza swoją wagę możemy powiedzieć, że reklama idzie w kierunku sztuki. Reklama i sztuka są związane od lat. Tylko teraz zostało to nazwane po imieniu. Ilustracje są określane dziełami sztuki. Osoby, które są pomysłodawcami i je tworzą – dyrektorami artystycznymi.

Brak komentarzy: