Absurd to coś co staje się coraz bardziej powszechne w dzisiejszych mediach. Codziennie możemy zobaczyć reklamy, których nie rozumiemy, które nas intrygują. Nasuwa się pytanie: dlaczego? Dlaczego coraz więcej reklamodawców decyduje się na stworzenie spotu, który na pierwszy rzut oka będzie wydawał się głupi, absurdalny czy wręcz idiotyczny?
Dzisiejsze reklamy przyciągają uwagę pięknymi kobietami, wysokiej jakości efektami wizualnymi czy ciekawą oprawą muzyczną. Ważna jest też bardzo częstotliwość z jaką reklama jest nadawana. Jeśli zobaczymy jakiś spot raz czy dwa razy nie zostanie on w naszej głowie. Ale co jeśli reklama jest tak dziwna i absurdalna, że wystarczy raz, żeby nas zaintrygowała. Twórcy reklam coraz częściej wychodzą z założenia, że im ich produkt dziwniejszy i im na początku wydaje się niezrozumiały tym bardziej przyciąga uwagę. Dzieje się tak przez prostą ludzką ciekawość. Jeśli widzimy coś czego nie rozumiemy to będziemy drążyć temat aż nas oświeci. Coraz ciężej jest zwrócić naszą uwagę na dany produkt. Jesteśmy bombardowani coraz większymi dawkami informacji o różnorakich produktach do tego stopnia, że zamykamy się na zwykłe standardowe próby dodarcia do naszej uwagi i naszych portfeli.
Ciekawym przykładem są reklamy - skecze gdzie główną rolę gra kabaret Mumio. Reklamy te były tak absurdalne i nie związane z marką którą reprezentowali, że przyciągały uwagę. Ludzie po prostu chcieli zrozumieć w jaki sposób jest reklamowany dany produkt i jaki ma związek to co mówią bohaterowie spotu z tym co jest próbowane nam sprzedać. Natomiast ideą twórców było przyciągnięcie uwagi dziwnym średnio zrozumiałym skeczem by zakończyć reklamę krótką informacją o swoim produkcie lub promocjach przez nich wprowadzonych. Dodatkowo absurd tych żartów i brak ich zrozumienia powodował, że odbiorcy dużo rzadziej przełączali na inny program widząc taką reklamę, ponieważ ich intrygowała.
Obecnie podobną taktykę stosuje inna sieć telefonii komórkowej używając do tego dobranej pary: Barbary Kurdej - Szatan oraz Macieja Łagodzińskiego. Duet jest śmieszny i absurdalny ale przyciągający. Do tego towarzystwo największych celebrytów i voilà. Gotowy przepis na udaną reklamę.
Ale dlaczego? Dlaczego absurd, anomalia, czy inaczej mówiąc odłam od normalności przyciąga naszą tak obecnie cenną uwagę. Odpowiedź leży w naturze naszej psychiki. Pierwotne zachowania zakodowane w naszym DNA każą nam wychwytywać wszystko co inne ponieważ może okazać się zagrożeniem i musimy zwrócić na to szczególną uwagę by uniknąć śmierci. Więc producenci produktów i agencje reklamowe wykorzystują nasze instynkty przetrwania wypracowane przez zamierzchłych przodków, byśmy w natłoku pięknych pań zachęcających nas do kupienia ich pięknego i zachwycającego produktu zwrócili uwagę na ich absurdalny a czasem odrzucający twór, poświęcili mu czas i poprzez wydanie naszych pieniędzy uniknęli śmiertelnego zagrożenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz