piątek, 3 kwietnia 2015

Trendwatcher – zawód przyszłości !



 http://www.mijnleuven.be/uploads/images/thumbs/510/230/C/trendwatcher_idkijker.jpg


 Kim tak naprawdę są trendwatcherzy i co sprawia, że na rynku jest coraz to większe zapotrzebowanie na osoby specjalizujące się w tej dziedzinie ?

     Trendwatcher zajmuje się prognozowaniem w oparciu o badania i raporty, które uwzględniają 3 podstawowe wskaźniki : ekonomię, socjologię i demografię. Do jego zadań należy również monitorowanie i analizowanie rynku, a także budowanie strategii marek.  Na podstawie obserwacji potrafi prognozować zmiany, które nastąpią tak naprawdę w każdej dziedzinie życia, m.in. w modzie, designie, zachowaniu czy w technologiach.

 Monitorowanie i analizowanie trendów stanowią jedynak tylko połowę pracy, druga część to rozpoznanie wartości i przetłumaczenie ich na potrzeby klientowi i ich biznesu. Jest to proces długoterminowy, zajmuje kilka lat. Należy jednak najpierw zrozumieć pojęcie trendu, aby móc zrozumieć ten proces. Trend to nie tylko świat mody i kolorowych magazynów wnętrzarskich, są to również trendy konsumenckie i trendy rozwoju biznesu. Zanim dany produkt dotrze do działu marketingu, najpierw w dziale rozwoju i strategii musi powstać jego wizja, kolejne etapy stanowią koncepcje, projektowanie, prototypowanie, prace inżynierskie, aż do momentu produkcji. 

http://img.koreatimes.co.kr/upload/news/07241601.jpg


     Każdy trendwatcher, aby móc pracować w zawodzie, tak naprawdę musi sam sobie stworzyć indywidualny plan działania. Dzięki zbieraniu przemyśleń, przedmiotów, skrawków  artykułów, dokumentów, obserwacji i głębokiej analizie wyznaczają zmiany i kierunki, na których budują swoje prognozy na przyszłość. Należy jednak wspomnieć, że do zadań trendwatchera nie należy tworzenie trendów, tym zajmuje się już odrębna grupa ludzi tzw. trendmakerzy  

 Zawód trendwatchera  polega na łączeniu różnych strzępów informacji, które razem tworzą spójną całość. Duży wpływ na zgromadzenie tych informacji ma wysoko rozwinięta komunika i sieć znajomości; jednak same znajomości tu nie wystarczą. Główne źródła informacji o tzw. megatrendach w takich dziedzinach jak: ekonomia, polityka, zjawiska społeczne, rozwój technologii czy zmiany środowiska stanowią profesjonalne konferencje i seminaria. Do lektury codziennej należą natomiast m.in takie tytuły jak : „Business¬Week”, „Newsweek”, „Times”, „International Herald Tribune”, „Financial Times”,a także raporty Unii Europejskiej oraz wiele blogów i stron internetowych. Ważne źródło informacji o trendach długoterminowych stanowią także materiały z badań kosmiczno lotniczych (NASA  / ESA, Airbus i Boeing), innowacje ze świata sportu zawodowego (olimpiady, mistrzostwa świata), a także nowości w technologiach wojskowych (armia amerykańska i brytyjska). Oprócz tego współczesne media społecznościowe ułatwiają trendwatcherom  research i bycie na bieżąco. Dzięki Instagramowi wyłapują popularne hashtagi, a wszelkie powtórzenia i podobieństwa wykorzystuję do swojej pracy.

http://www.spotlighteffect.nl/wp-content/2009/04/download.jpg


 Główny obiekt obserwacji trendwatcherów stanowi rozwijająca się klasa średnia. Są to  ludzie młodzi, aktywni zawodowo, mający otwarty stosunek do nowości na rynku. Jednak nie są oni jedynym celem obserwacji. Trendwatcherów interesują również ludzie starsi, ponieważ obecnie to właśnie oni posiadają najwięcej pieniędzy, które śmiało  zainwestują w innowacje.

http://jpnettles.com/wp-content/uploads/2012/12/trend.jpg


 Tak naprawdę prognozowanie trendów nie jest nowym zjawiskiem. Wszystko zaczęło się od NellyRodi, która już w latach 60’ 70’ zajmowała się prognozowaniem, a od roku 1985 prowadzi najbardziej znane francuskie biuro trendów. Obecnie za najbardziej rozpoznawalne biuro trendów na świecie można uznać Promostyl .
 Zawód ten do niedawna był kompletnie nie znany w  Polsce. Wraz z upływającym czasem tematyka prognozowania trendów zaczyna cieszyć się coraz to większym zainteresowaniem. Polska jako kraj wschodnioeuropejski, rozwijający się staje dąży do poznania coraz to większej ilości nowych rzeczy, otwiera się na konsumpcję masową. Mamy do czynienia ze zjawiskiem soft power które można zdefiniować jako „zdolności narodu lub kraju do pozyskiwania sojuszników i zdobywania wpływów dzięki atrakcyjności własnej kultury, polityki, ideałów politycznych”.

http://repcapitalmedia.com/wp-content/uploads/2012/11/iStock_000019028206XSmall.jpg

     Praca trendwatchera przypomina w pewnym stopniu wyprawę w przyszłość. To w jaki sposób żyjemy, co robimy, o czym myślimy, jak układają się relacje między nami sprawia, że  trendy same rodzą się w naszym życiu.   Żeby stać się trendwatcherem należy posiadać umiejętność obserwowania, analizowania i wyciągania wniosków z obserwacji. Trendwatching jest bardzo skomplikowanym procesem stałej obserwacji większości gałęzi przemysłu i rynku światowego. Trendwatcherzy tworzą scenariusz przyszłości i ­strategii, wytyczają kierunek myślenia i wskazują idee. Materializacją tego scenariusza zajmują się projektanci, natomiast ostateczne decyzje o wdrożeniu należy już wyłącznie do firm.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgKnlMjaKZTeiibX17uOzJpXfBrAyhGnocRNOoBdIafmljj9yA9v5ta01qoLxZtV7RWFL7YQOheUTdB0uralbXlU8wc-rMQ39J6692Av8hW0XlIpsgTbn8rxxBwpaR-LXnNsjQ0tEQ_RSu8/s760/trendwatcher.jpg


Brak komentarzy: