Reklama musi mieć
swojego bohatera. Częściej są to kobiety, niż mężczyźni, ale
zdarzają się również i dzieci. Czasami są to małe brzdące,
trochę większe urwisy lub nastolatki. W końcu do nich również są
skierowane jakieś rodzaje produktów, czy to kosmetyki, słodycze
lub zabawki.
Jakie są to reklamy?
Wpływają one bardziej na dzieci czy dorosłych? Czy wykorzystywanie
dzieci w reklamach jest skuteczne? Przekonajmy się.
W powszechnej opinii,
dzieci są taką grupą, która wymaga od nas – dorosłych –
specjalnego traktowania, dlatego, że są bezbronne, wywołują
uczucie rozczulenia, mamy poczucie obowiązku troski nad nimi.
Dodatkowo często określane są jako 'słodkie', toteż staramy
chronić się je przed agresją ze strony innych osób. Z tego
powyższego opisu wynika, dlaczego dzieci są specjalnie traktowane,
więc kiedy widzimy je w reklamie przekonują nas do siebie, ponieważ
są niewinne oraz uczciwe. Skoro dziecko w spocie reklamowym mówi
nam, że coś jest dobre, to w to wierzymy, bo przecież maluchy nie
mogą nas okłamać, oszukać, w końcu są dziećmi, ufamy im.
Reklamy z dziećmi w
rolach głównych najczęściej są radosne, nasze pociechy biegają
uśmiechnięte, zadowolone. Opis ten najczęściej dotyczy produktów
przeznaczonych głównie dla dzieci, kiedy to po ich spożyciu/użyciu
dzieci mają więcej siły, są rozradowane. Przykładem może być
reklama Petitków Lubisiów, w którym lektorka mówi „W sam raz
dla Twojego małego odkrywcy”. Wiadomo, że dzieci są ciekawskie,
wszędzie ich pełno, więc w czasie zabawy mała, słodka przekąska
będzie w sam raz. Innym przykładem mogą być Danonki, które
zawierają wapń i witaminy potrzebne do dbania o mocne kości
maluchów. Dodatkowo w reklamie wykorzystana jest piosenka śpiewana
przez dzieci, więc możemy poczuć się tak, jakby to nasze pociechy
mówiły do nas „mocne kiści mamy (bo) Danonki zjadamy” i
równocześnie uświadamiamy sobie, iż to właśnie ten jogurt jest
niezbędny, by maluchy miały mocne kości.
Zdarzają się produkty,
które są przeznaczone dla dzieci, ze względu na wygląd
opakowania. Mam
http://maspex.com/ |
Tego typu produkty
zapewne bardzo przypadają do gustu dzieciom, na pewno wolą one
zjeść Danonki niż zwykły jogurt truskawkowy za 50 groszy.
Oczywiście nie wszystkich rodziców stać na to, aby kupować co
kilka dni opakowania tego jogurtu, ale frajda dla malucha na pewno
jest większa, biorąc pod uwagę, że często dołączane są do
produktu różne magnesy, czy naklejki.
Reklamy zabawek dla
dzieci przedstawiają głównych małych bohaterów, bawiących się
daną zabawką i pokazują, że dzieci w reklamie świetnie się nią
bawią, więc Ty – dziecko, również będziesz miał niezapomnianą
frajdę. „Kubuś opowie Ci 8 niesamowitych bajek i zaśpiewa 8
piosenek. Baw się razem z Kubusiem”. Oczywiście dzieci same nie
kupią sobie tej zabawki, toteż muszą namówić rodziców do tego,
a namówią ich tylko wtedy, kiedy same bardzo będą chciały mieć
taką zabawkę. Wynika z tego, że reklama taka musi bardzo silnie
oddziaływać na dzieci i przekonać ich, że naprawdę będą się
niesamowicie z nią bawić.
Wykorzystywanie dzieci
w reklamach często jest nie do ominięcia, ponieważ trzeba
przekonać dzieci, że ten właśnie produkt jest przeznaczony dla
nich. Jeśli to się osiągnie, to dzieci będą namawiać rodziców
lub oni sami, aby sprawić radość swoim pociechom, będą kupować
produkty przeznaczone dla maluchów. Jednak pamiętajmy, abyśmy nie
dawali się przekonać do zakupy czegoś, czego nasze dziecko nie
potrzebuje i bez czego może się obejść. Jednak z drugiej strony,
aby sprawić dziecku frajdę czasami wystarczy kupić soczek z jego
ulubioną postacią z bajki,a by mógł poczuć, że ten soczek
jest właśnie dla niego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz