czwartek, 30 kwietnia 2015

Produkt nie dla każdego - tylko dla dzieci

          Reklama musi mieć swojego bohatera. Częściej są to kobiety, niż mężczyźni, ale zdarzają się również i dzieci. Czasami są to małe brzdące, trochę większe urwisy lub nastolatki. W końcu do nich również są skierowane jakieś rodzaje produktów, czy to kosmetyki, słodycze lub zabawki.
Jakie są to reklamy? Wpływają one bardziej na dzieci czy dorosłych? Czy wykorzystywanie dzieci w reklamach jest skuteczne? Przekonajmy się.
          W powszechnej opinii, dzieci są taką grupą, która wymaga od nas – dorosłych – specjalnego traktowania, dlatego, że są bezbronne, wywołują uczucie rozczulenia, mamy poczucie obowiązku troski nad nimi. Dodatkowo często określane są jako 'słodkie', toteż staramy chronić się je przed agresją ze strony innych osób. Z tego powyższego opisu wynika, dlaczego dzieci są specjalnie traktowane, więc kiedy widzimy je w reklamie przekonują nas do siebie, ponieważ są niewinne oraz uczciwe. Skoro dziecko w spocie reklamowym mówi nam, że coś jest dobre, to w to wierzymy, bo przecież maluchy nie mogą nas okłamać, oszukać, w końcu są dziećmi, ufamy im.
          Reklamy z dziećmi w rolach głównych najczęściej są radosne, nasze pociechy biegają uśmiechnięte, zadowolone. Opis ten najczęściej dotyczy produktów przeznaczonych głównie dla dzieci, kiedy to po ich spożyciu/użyciu dzieci mają więcej siły, są rozradowane. Przykładem może być reklama Petitków Lubisiów, w którym lektorka mówi „W sam raz dla Twojego małego odkrywcy”. Wiadomo, że dzieci są ciekawskie, wszędzie ich pełno, więc w czasie zabawy mała, słodka przekąska będzie w sam raz. Innym przykładem mogą być Danonki, które zawierają wapń i witaminy potrzebne do dbania o mocne kości maluchów. Dodatkowo w reklamie wykorzystana jest piosenka śpiewana przez dzieci, więc możemy poczuć się tak, jakby to nasze pociechy mówiły do nas „mocne kiści mamy (bo) Danonki zjadamy” i równocześnie uświadamiamy sobie, iż to właśnie ten jogurt jest niezbędny, by maluchy miały mocne kości. 

Zdarzają się produkty, które są przeznaczone dla dzieci, ze względu na wygląd opakowania. Mam
http://maspex.com/
tutaj na myśli m.in. soczki z Tymbarka, na opakowaniu których widnieją bohaterowie bajki „Kubuś Puchatek” lub specjalne opakowania plastrów, na których również możemy zobaczyć Puchatka z przyjaciółmi lub Hello Kitti.
          Tego typu produkty zapewne bardzo przypadają do gustu dzieciom, na pewno wolą one zjeść Danonki niż zwykły jogurt truskawkowy za 50 groszy. Oczywiście nie wszystkich rodziców stać na to, aby kupować co kilka dni opakowania tego jogurtu, ale frajda dla malucha na pewno jest większa, biorąc pod uwagę, że często dołączane są do produktu różne magnesy, czy naklejki.
           Reklamy zabawek dla dzieci przedstawiają głównych małych bohaterów, bawiących się daną zabawką i pokazują, że dzieci w reklamie świetnie się nią bawią, więc Ty – dziecko, również będziesz miał niezapomnianą frajdę. „Kubuś opowie Ci 8 niesamowitych bajek i zaśpiewa 8 piosenek. Baw się razem z Kubusiem”. Oczywiście dzieci same nie kupią sobie tej zabawki, toteż muszą namówić rodziców do tego, a namówią ich tylko wtedy, kiedy same bardzo będą chciały mieć taką zabawkę. Wynika z tego, że reklama taka musi bardzo silnie oddziaływać na dzieci i przekonać ich, że naprawdę będą się niesamowicie z nią bawić.

           Wykorzystywanie dzieci w reklamach często jest nie do ominięcia, ponieważ trzeba przekonać dzieci, że ten właśnie produkt jest przeznaczony dla nich. Jeśli to się osiągnie, to dzieci będą namawiać rodziców lub oni sami, aby sprawić radość swoim pociechom, będą kupować produkty przeznaczone dla maluchów. Jednak pamiętajmy, abyśmy nie dawali się przekonać do zakupy czegoś, czego nasze dziecko nie potrzebuje i bez czego może się obejść. Jednak z drugiej strony, aby sprawić dziecku frajdę czasami wystarczy kupić soczek z jego ulubioną postacią z bajki,a by mógł  poczuć, że ten soczek jest właśnie dla niego.  

Brak komentarzy: