czwartek, 2 kwietnia 2015

Widoczne czy niewidoczne lokowanie produktu

Już od ranna jesteśmy zasypywani, a nawet atakowani reklamami, a to oleju o dość popularnej nazwie czy soku pomarańczowego, który zrobiony jest w 100% z świeżych owoców (jak przekonuje producent napoju) . Oglądając poranne programy śniadaniowe, włączając ulubiony serial, czytając popularną gazetę - nie jesteśmy w stanie ich uniknąć. Zostaliśmy skazani na ich obecność. Od 2011 roku dzięki rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jesteśmy świadomi  (a raczej powinniśmy być) tego, iż dana produkcja zawierała lokowanie produktu umieszczając taki oto znak 




To zabieg mający na celu nie nawiązywanie bezpośrednio do produktu w środkach masowego przekazu, ale jednak pokazywanie go w taki sposób, by przemówił do naszej podświadomości i zachęcał do kupna. Moim zdaniem producenci danych produktów świetnie wymyślili sposób na  zwiększenie swojego popytu. Bo przecież kto lubi reklamy, które tylko przeszkadzają nam w oglądaniu danego show czy kolejnego odcinka "Rodzinki.pl", który swoją drogą można uznać za jedną wielką  25 minutową  reklamę,




(źródło:http://product-placement.blog.pl )


Nie inaczej jest w innych polskich serialach, gdzie lokowane produkty są nieodłącznym elementem serialu, i każdy przeciętny odbiorca zdąży zauważyć, co za sok pije rodzina Boskich, bądź jaki jest ich ulubiony sklep spożywczy. Mistrzem jednak w tym są Amerykanie, gdzie wprowadzają logo danej firmy w serialach tak niepostrzeżenie, że aż ciężko się połapać czy to tylko rekwizyt na planie serialu, a użyta firma jest przypadkowa czy może jednak specjalnie ulokowano tam dany produkt. Przykładowo oglądając amerykańskie produkcje mam wrażenie, że firma Apple wyposaża każdy film/serial w swoje MacBooki
(źródło:manager.money.pl )
(źródło: kultura.gazeta.pl)
(żródło: technologie.gazeta.pl) 
zauważcie, że tutaj nawet stolik dzięki temu ze jest szklany nie zakryje jabłuszka i pokaże logo w całej okazałości

Pamiętacie Oscary 2014 i słynne selfie? Ellen Degeneres zrobiła sobie najsłynniejsze zdjęcie 2014 roku z największymi gwiazdami. Jeśli tego nie widzieliście (a to nie możliwe!!) Zapraszam do oglądania, niesamowita reklama firmy Samsung - bo takiej marki był telefon;)


    


Czy chcemy czy nie reklamy będą nam towarzyszyć zawsze i wszędzie, nie ważne czy będą one wyraźne zaznaczone czy może po po cichu ukryte. Musimy być jednak czujni i spróbować nie dać się tanim chwytom marketingowym. 

Aleksandra Marchewka

Brak komentarzy: