Jak można się łatwo
domyślić wiele reklam, które nie jesteśmy w stanie pominąć podczas codziennego
oglądania telewizji często nas nudzi, poprzez co odbieramy je negatywnie.
Często, aby ich nie oglądać przełączamy program na inny kanał. Niektóre z nich
przykuwają naszą uwagę, lecz bardzo duży odsetek telewizyjnych reklam nas
zniechęca i w małym stopniu wykazujemy zainteresowanie nimi.
Zbadania tego, jak
widzowie, czyli każdy z nas postrzegają reklamy telewizyjne podjęła się
działająca w Europie Środkowo-Wschodniej agencja badawcza IRCenter. Jak już wspomniałem
wcześniej z pewnością każdy z nas wyrobił sobie negatywne zdanie na temat
reklam i im po prostu nie ufa, lecz spójrzmy jaki wynik otrzymała owa agencja w przeprowadzonym sondażu wśród internautów.
Jak pokazuje badanie co
trzeci internauta z Polski deklaruje zaufanie do reklam telewizyjnych,
natomiast o wiele większym zaufaniem darzą się oficjalne strony producentów,
rady znajomych polecających dany produkt, czy też fora internetowe, na których
możemy zagłębić się w interesujący nas temat i zasięgnąć opinii internautów. W
skali wieku największe zaufanie deklaruje grupa osób do 24 roku życia.
Wśród internautów
największe zainteresowanie reklamami wykazują osoby oglądające programy
rozrywkowe, w szczególności są to odbiorcy kanału TVP Seriale (90%), stacją
plasującą się na drugim miejscu była Eska TV (77% widzów ufa reklamom).Żródło: http://ircenter.com/wp-content/uploads/2015/03/tv_wykres.jpg |
Pytanie, które reklamy
traktujemy nieufnie i z krytyką. Według przeprowadzonego badania to właśnie
reklamy farmaceutyczne i kosmetyczne są dla nas mało wiarygodne i często czujemy
się oszukiwani po ich obejrzeniu. Kolejne typy reklam, które opatrzone są brakiem zaufania według
internautów to te o tematyce technologicznej, żywieniowej jak i bankowej, a co
za tym idzie również ubezpieczeniowej. Krytykowana jest tutaj głównie ich skuteczność, oraz bezpieczeństwo zażywania danych leków, czy kosmetyków. Jak widać warto jest dokładnie zapoznać się z ulotką, lub skontaktować z lekarzem przed zażyciem czegokolwiek.
Ciekawy jest fakt, że pomimo braku zaufania do reklam ukazywanych w telewizji, nadal je oglądamy i o nich rozmawiamy. Warunkiem, który musi spełnić dana reklama, aby wzbudzić naszą uwagę i zainteresowanie jest atrakcyjność, oraz rozrywkowy charakter. Powinna ona nas zachęcić do kupna danego produktu, lub skorzystania z danej usługi. Jak pokazują wyniki nie zawsze ten jakże znaczący warunek jest spełniony należycie. Czasami wystarczy przedstawić dany produkt w śmieszny i prosty dla odbiorcy sposób, aby przykuć jego uwagę i wzbudzić chęć zakupu i skorzystania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz