Coca-Cola
– recepta na sukces
Coca-Cola to bez wątpienia
najpopularniejsza firma świata, a z jej logo zetknął się prawie
każdy człowiek na Ziemi. Jest wszędzie. Lider w rankingu na najbardziej wartościową markę. Kupić ją
nawet można było już w latach siedemdziesiątych w komunistycznych
Chinach. Marka Coca-Coli to praktycznie ikona popkultury
minionego wieku, a wzór szklanych butelek, w których jest
sprzedawana jest prawnie zastrzeżony.
Sukces firmy Coca-Cola polega nie
tylko na tym, że jej napoje są lepsze od innych, ale także jej
popularność związana jest ze świetną kampanią reklamową
prowadzoną od lat. Koncern od 1928 roku jest nieprzerwanie
strategicznym sponsorem Igrzysk Olimpijskich i wielu innych dużych
imprez sportowych, choćby tych związanych z piłką nożną.
Coca-Cola była pierwszym napojem gazowanym, jaki człowiek spożywał
w kosmosie. A właśnie za sprawą reklam Coca-Coli Święty Mikołaj w świadomości
wszystkich dzieci jawi się, jako dobroduszny staruszek z długą białą
brodą i czerwonym ubraniu nawiązującym do barw firmowych.
Któż
nie pamięta chociaż jednej reklamy tego magicznego brązowego
napoju? Kreacje wizualne marki zapisywały się w mentalności
pokoleń praktycznie od początku jej istnienia, budując wizerunek
produktu kultowego. Patrząc dziś na reklamy sprzed stu lat wręcz nasuwa się
pytanie, czy jest coś, czego Coca-Cola nie zrobiła i to
wiele lat przed naszym urodzeniem?
Historia w obrazkach
3 lata po premierze napoju. Slogan 'delicious refreshing'
będzie się przewijać przez długie dziesięciolecia jako hasło produktu. Napój jeszcze nie jest butelkowany.
Sześciopak wcale nie jest wynalazkiem
hipermarketów.
Coca-Cola orzeźwia żołnierzy. Firma w 1924 roku nawiązuje do sytuacji
geopolitycznej i wykorzystuje ją do celów
marketingowych.
Ta reklama nawet
dziś z powodzeniem sprostałaby wymogom estetycznym stawianym
kampaniom wizualnym, tak genialna w swojej prostocie.
Coca-Cola Happiness Factory / Witaj po radosnej stronie życia. reklama z 2007 roku.
Jak Coca-Cola
stworzyła Świętego Mikołaja:
Jak
wygląda Święty Mikołaj wie każde dziecko. Ale co czerwony strój,
czapka, białe futerko, długa broda i wór prezentów ma wspólnego
ze strojem biskupim, adekwatnym dla Mikołaja z Miry żyjącego w
Azji Mniejszej w III wieku? Oczywiście nie wiele, ale to nieważne, bo na Świętego Mikołaja z reklamy Coca-Coli, czekają wszystkie dzieci.
Obecny
wizerunek został opracowany w 1930 roku na zlecenie koncernu
Coca-Cola przez amerykańskiego artystę, Freda Mizena. W wyniku
kampanii reklamowych, wtedy wyłącznie reklamowych, został on
zakorzeniony w świadomości światowej popkultury w sposób
niespotykany nigdy wcześniej lub później.
Coraz bliżej święta
Na
sam koniec kultowa reklama. Od ciężarówki, przez ilumianację, po
piosenkę. Co roku w każdym telewizorze. Reklama do tego stopnia
zakorzeniona w kulturze, że opóźniająca się premiera w 2010 roku została poprzedzona zniecierpliwionym głosem społeczności
internetowej.
1 komentarz:
ukazała się kiedykolwiek ZŁA reklama od Coca-Coli?
Prześlij komentarz