Kolorowy świat, pełen metafor i harmonii to wizja
idealna każdej współczesnej kobiety. Nie jest niczym nowym,że
świat kobiecy jest zupełnie a nawet dalece różny od męskiego. Te
różnice wynikają głównie z biologicznych zależności, mężczyzna
patrzy na świat jako na usystematyzowaną, zhierarchizowaną
przestrzeń natomiast kobieta jako na miejsce gdzie ona i jej
otoczenie mogą poczuć się dobrze, w zgodzie z harmonią. Kolejnym
niezaprzeczalnym faktem jest, że jak pokazują dotychczasowe badania
we współczesnym świecie to kobieta podejmuje większość decyzji
zakupowych, nawet w tak męskich sektorach jak motoryzacja czy
budownictwo.Są to takie wartości 66% wszystkich kupowanych komputerów oraz 60% wszystkich kupowanych samochodów, 80% zakupów remontowo- budowlanych oraz 89% nowo otwieranych rachunkow bankowych.
Według powyższego kobiety powinny być wręcz rozpieszczane przez reklamy, jak się jednak okazuje ta wizja to palcem na wodzie pisane dyrdymały. Na świecie nie ma wielu firm, które potrafią dostrzec i wykorzystać szansę kobiecą na rynku reklamy.
Jak
się jednak okazuje świat marktingu i reklamy to świat męskich reguł, gdzie
kobieta czuje się zagubiona i pozostawiona sama sobie ze swoją
niewiedzą a sprzedawcy nie ułatwiają im tego jakże trudnego już
zadania. Najgorsze bowiem dla kobiety jest znaleźć się w miejscu,
gdzie nikt się nią nie interesuje i nie może liczyć na wsparcie.
Kto z nas nie jest wstanie wymienić przypadku kiedy wchodzi do
sklepu i kompletnie nie zwraca uwagi sprzedawcy … Myślę, że
każdy z nas będzie w stanie wymienić nawet kilka podobnych
sytuacji. Chodź nie jest to zależność tylko kobieca, to właśnie
kobieca część społeczeństwa jest tym faktem najbardziej
poruszona.
Większość współczesnych reklam to wciąż jeszcze przekazy odznaczające się silną męską dominacją, przykładem tego typu przekazu może być jedna z reklam " AXE Effects " gdzie mężczyzna jest wielbiony przez kobiety dlatego iż używa właśnie owej marki. Odznacza się tu slina męska dominacja i ukazanie kobiet w sposób pozostawiający wiele do życzenia.
Większość współczesnych reklam to wciąż jeszcze przekazy odznaczające się silną męską dominacją, przykładem tego typu przekazu może być jedna z reklam " AXE Effects " gdzie mężczyzna jest wielbiony przez kobiety dlatego iż używa właśnie owej marki. Odznacza się tu slina męska dominacja i ukazanie kobiet w sposób pozostawiający wiele do życzenia.
Również w reklamach typowo neutralnych nie skierowanych ani do kobiet ani mężczyzm odznaczają się typowo męskie reguły gry. Takim przykładem może być reklama Sprite.
Jedną z takich kampanii jest reklama Sony Bravia z 2010
roku, zaprezentowana powyżej. To doskonały przykład na to w jak
kreatywny sposób, z minimalnym użyciem słów można pokazać swój
produkt. Niezaprzeczalnie jest to miły kobiecy akcent w świecie
męskiej reklamy. Przyjemny dla oka i ucha przekaz, który tworzy
świat pełen barw i harmonii to to co z pewnością kobieta pokocha.
Drugim przykładem jest reklama Hondy z 2005 roku. Jest
to również bardzo kobiecy przekaz, nie sposób doszukać się w
nim męskiej rywalizacji, dążenia do bycia lepszym od rywala,
jednym słowem określeń, które charakteryzują męski świat. Po
raz kolejny pełen barw i muzycznego akcentu przekaz, w którym słowa
padają w ostatnich 40 s reklamy stanowiąc klamrę, zwieńczenie
całości.
Typowo kobiece reklamy to wciąż jeszcze rzadkość,
chodź ta tendencja zaczyna pomału się zmieniać. Świat marketingu
zaczyna się już dostrzegać jak wielką szansą i korzyścią są
dla nich kobiety. Zamiast je więc marginalizować podejmują
starania, żeby jak najlepiej wkupić się w ich łaski jako
konsumentek. Zaczynają rozumieć, że ostrym, usystematyzowanym
przekazem tylko je odstraszają, przejmując nową dużo łagodniejszą
i bardziej przyjazną taktykę. Mam więc nadzieje, że ta tendencja
się utrzyma a z biegiem lat będzie się jeszcze i jeszcze rozwijać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz