wtorek, 6 maja 2014

Profilowanie i śledzenie w sieci


                              








http://i.usatoday.net/tech/_photos/2011/08/03/Web-trackings-a-privacy-time-bomb-M791JSK-x-large.jpg
źródło: www.usatoday.com
 Liczy się, że 99% użytkowników internetu zostawia w w sieci swoje prywatne dane a tylko 2% uważa globalną sieć za przestrzeń w zupełni prywatną. Zdecydowana większość osób uznaje go za przestrzeń publiczną lub też częściowo publiczną. Korzystając z internetu zostawiamy o sobie mniej lub bardziej świadome ślady, które są wykorzystywane przez marketingowców w określony i starannie przemyślany sposób w celu zbadania zainteresowania userów oraz oceny ich realnych oczekiwań .

Metoda, która to umożliwia znana jest jako website visitor tracking  i służy do uzyskiwania przez witryny sieci , dostawców zawartości, reklamodawców oraz inne strony informacji dotyczących określonych działań i operacji wykonywanych przez danego użytkownika w różnych witrynach sieciowych. Dane te mogą dotyczyć odwiedzanych stron, klikanych linków oraz kupowanych lub ocenianych produktów. Dzięki temu witryny mogą prezentować spersonalizowaną zawartość, taką jak reklamy lub rekomendacje, ale wiąże się to z gromadzeniem danych dotyczących przeglądania, które często są także udostępniane innym firmom.

Narzędziami, które w głównej mierze im to umożliwiają ą są przede wszystkim:

  • Pliki cookies zapisywane w schowku przeglądarki zapamiętujące dowolne dane możliwe do zakodowania jako ciąg znaków. W głównej mierze mają one służyć wygodzie użytkownika i dopasowaniu indywidualnych stron do jego preferencji.
  • Adres IP to 32 bitowa liczba całkowita, umożliwiająca efektywne kontrolowanie tras pakietów danych wysyłanych i odbieranych z określonego urządzenia w sieci TCP/IP.v
  •  Sygnatury czasowe w wiadomościach określają czas ich wysłania i odebrania. W przypadku wiadomości internetowych sygnatury czasowe zawierają również informację o tym, kiedy wiadomość przeszła przez kolejne serwery poczty e-mail między nadawcą a adresatem.
  • Id przeglądarki ,przypisany przeglądarce  identyfikator podawany w nagłówku HTTP User-Agent podczas komunikacji z serwerem. Nagłówek ten nie jest obowiązkowy, lecz przesyłany przez prawie wszystkie nowoczesne przeglądarki. Jest on pomocny przy tworzeniu statystyk stron WWW, niekiedy także informuje serwer, którą wersję strony przesłać klientow.

http://endthelie.com/wp-content/uploads/2012/10/data-privacy.gif
źródło: http://endthelie.com/
                                
Stworzony przez przeciętnego użytkownika sieci profil jest dostatecznie precyzyjny by umożliwić jego identyfikację a tym samym pozwolić na skuteczniejsze przewidywanie i wychodzenie naprzeciw jego gustom i oczekiwaniom jako potencjalnego odbiorcy i klienta. Zestawienie kilku takich profil to niejako badanie rynku na większą skalę pozwalające stworzyć wypadkową ogólnych trendów i preferencji całych społeczności lub ich określonych grup. Segmentowanie odbiorców na podstawie ich zachowań i aktywności w sieci nosi nazwę targetowania behawioralnego i jest obecnie jedną z najskuteczniejszych metod sprawdzania i zwiększania efektywności kampanii reklamowych.
Dane użytkowników przechowywane przez różne portale stanowią element działalności gospodarczej. Firmy i korporacje profilują użytkowników na użytek własny dzięki czemu mogą zaoferować reklamodawcom możliwość dostosowanie oferty do konkretnej osoby.

                              
Źródła: usatoday.com, http://wszystkoociasteczkach.pl/, http://www.komputerswiat.pl/jak-to-dziala/2009/09/szpiegujace-pliki-cookies.aspx




Brak komentarzy: