Czym jest antyreklama? Mimo iż posiada te same cechy, a więc łączy elementy informacyjne i
perswazyjne ma za zadanie zniechęcić odbiorcę do korzystania z towaru
lub usługi. Z taką reklamą w formie zamierzonej najczęściej
spotykamy się w różnego rodzaju kampaniach antynikotynowych i
antyalkoholowych. Jaka jest ich skuteczność?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez doktora Norberta Maliszewskiego z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego antynikotynowe argumenty przedstawiane w reklamach sprawiają, że osoby uzależnione natychmiast sięgają po kontrargumenty broniące ich pozytywnej postawy w stosunku do nałogu. Tak więc przedstawianie informacji o szkodliwości palenia papierosów wiążących się z negatywnym wpływem na zdrowie (zwiększone ryzyko raka płuc) lub negatywnym wpływem na urodę (brzydkie zęby, cera, pożółkłe paznokcie) nie tylko nie zmniejszają liczby wypalanych papierosów, ale powodując stres mogą ją zwiększyć. W sytuacji wewnętrznego konfliktu palacz stara się wyprzeć wiedzę na temat szkodliwości palenia. W jego podświadomości rodzą się dwie postawy: jawna- pozytywna, związana z przyjemnością oraz ukryta - negatywna, związana z wiedzą na temat zagrożeń. Jak wynika z badań, im palacz posiada większy zasób informacji na temat ujemnych skutków palenia tym silniejszy konflikt wewnętrzny przeżywa. Starając się zredukować stres uzależniony znów sięga po papierosa, dlatego najskuteczniejsza reklama antynikotynowa powinna wykorzystać żart lub wizerunek znanej osoby.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez doktora Norberta Maliszewskiego z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego antynikotynowe argumenty przedstawiane w reklamach sprawiają, że osoby uzależnione natychmiast sięgają po kontrargumenty broniące ich pozytywnej postawy w stosunku do nałogu. Tak więc przedstawianie informacji o szkodliwości palenia papierosów wiążących się z negatywnym wpływem na zdrowie (zwiększone ryzyko raka płuc) lub negatywnym wpływem na urodę (brzydkie zęby, cera, pożółkłe paznokcie) nie tylko nie zmniejszają liczby wypalanych papierosów, ale powodując stres mogą ją zwiększyć. W sytuacji wewnętrznego konfliktu palacz stara się wyprzeć wiedzę na temat szkodliwości palenia. W jego podświadomości rodzą się dwie postawy: jawna- pozytywna, związana z przyjemnością oraz ukryta - negatywna, związana z wiedzą na temat zagrożeń. Jak wynika z badań, im palacz posiada większy zasób informacji na temat ujemnych skutków palenia tym silniejszy konflikt wewnętrzny przeżywa. Starając się zredukować stres uzależniony znów sięga po papierosa, dlatego najskuteczniejsza reklama antynikotynowa powinna wykorzystać żart lub wizerunek znanej osoby.
Istnieją również przykłady antyreklamy niezamierzonej. Mamy z nimi do
czynienia wówczas, gdy odbiorca odnotowuje zjawisko trwałej nienawiści
do niektórych reklam, a co za tym idzie reklamowanych w nich produktów i
firm. Jaskrawym przykładem gry nie fair są internetowe reklamy,
które zasłaniają interesujący nas tekst. Zamiast znajdować się po nim,
nad nim lub obok pływając po ekranie bezczelnie pokrywają treść tego, co
chcemy przeczytać. Aby tego było mało iks kasujący reklamę znajduje się
zazwyczaj poza naszym zasięgiem lub skrzętnie ucieka przed myszką.
Klikając na chybił-trafił najczęściej trafiamy w reklamę, która
prezentuje się w całej krasie wzmagając naszą irytację.
W gronie najdrażliwszych reklam znajduje się wiele leków. Są to spoty dotyczące przykrych zapachów, grzybicy, problemów z trzymaniem moczu, pryszczach, łupieżu czy wzdęciach. Sztandarowym przykładem irytującej reklamy radiowej jest reklama Lactacydu - preparatu do utrzymania właściwego ph w pochwie. Czyż nie jest to irytujące?
W gronie najdrażliwszych reklam znajduje się wiele leków. Są to spoty dotyczące przykrych zapachów, grzybicy, problemów z trzymaniem moczu, pryszczach, łupieżu czy wzdęciach. Sztandarowym przykładem irytującej reklamy radiowej jest reklama Lactacydu - preparatu do utrzymania właściwego ph w pochwie. Czyż nie jest to irytujące?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz