wtorek, 24 maja 2011

Reklamy wzmacniają silne firmy?

Każdy producent, aby zarobić pokaźną sumę pieniędzy i zaistnieć na rynku musi w pewien sposób się wypromować. Dlatego też, niezbędna jest reklama, której celem jest skłonienie nas do kupna reklamowanego produktu. Ktoś mógłby więc pomyśleć, że reklama może pomóc każdej firmie w jej promocji. Jednak ja śmiem twierdzić, że reklamy w głównej mierze wzmacniają tylko i wyłącznie silne korporacje. Czemu? Poniżej postaram się to wyjaśnić.
Co prawda nie ma jednego i stałego cennika dla reklam, jednakże nie trudno się domyśleć, że im bardziej zmysłowa i fikuśna reklama tym jej koszty produkcji, coraz bardziej wrastają. Współczesnemu konsumentowi nie łatwo jest przecież zaimponować i zwrócić na siebie uwagę. Przeciętny Kowalski widząc tysiące reklam dziennie szuka czegoś nieprzeciętnego i nietuzinkowego. Dlatego tak ważna jest odmienność. Wielkie korporacje zatrudniają całe szeregi speców od marketingu, którzy badają nasze zachowanie, aż do wymiaru niemal komórkowego, aby tylko wybadać nasze pragnienia i to co nas najbardziej interesuje. Jak więc małe firmy, wchodzące na rynek, które nie posiadają, aż takich wielkich nakładów finansowych na reklamę, mogą się wybić? Otóż okazuje się, że mają ograniczone pole do popisu. Bardzo często zdarza się, że z braku funduszy, sytuacja zmusza ich do zrezygnowania z pewnych aspektów, co później odbija się na wynikach akcji promocyjnej. Jest to jeden z czynników, który może skreślić reklamę na starcie, bowiem jeżeli jest ona bez polotu to nikogo nie zainteresuję i przegra z reklamami silniejszych korporacji, które nie muszą się martwić o kwestie finansowe.
Ponadto dochodzą cenny narzucane przez media za samą emisję. Nie od dziś przecież wiadomo, że im bardziej popularne stacje telewizyjne i radiowe tym cenny dyktowane przez nie są o wiele, wiele większe. Czas antenowy jest bardzo drogi, szczególnie jeżeli w tym czasie dany program ogląda 3 miliony publiczności. Mniejsze firmy z małym kapitałem, również w tej kwestii są dyskredytowane, ponieważ nie stać ich na batalie o najlepsze miejsca. Mogłoby się wydawać, że nie jest ważne kiedy taka reklama będzie emitowana. Jednak nic bardziej mylnego. Jeżeli reklama zostanie puszczona około 12 w południe to z góry możemy się spodziewać, że nie zostanie szybko zarejestrowana przez normalnego odbiorcę. Z tego powodu iż prawie nikt nie ogląda telewizji w godzinach rannych i południowych. Większość konsumentów o tej godzinie jest w pracy, czy szkole. Dlatego też czas, w którym reklama zostanie wyemitowana, jest niezmiernie ważny.
Wielkie korporacje stać na ogromne kampanie reklamowe. Z tego też powodu bardzo często zdarza się, że małe i słabsze firmy są marginalizowane przez silniejsze firmy. Z braku środków finansowych często nie mogą one sobie pozwolić na taką promocje, aby dostatecznie zainteresować dużą rzeszę konsumentów. To z kolei wzmacnia monopol poszczególnych korporacji na rynku.

Zdjęcia
1. http://www.smoczymetin2.cba.pl/images/coca-cola-logo-brrr.gif
2. http://tomekbanasik.com/copywriter/2007/Lipton/logo.gif
3. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP5gmyDveEHEeJxqkgzhClPU-Bme_iabFwjgkz0blT-mr8jn3GZRU2clMFpHgWVFzo09tfgjL-RDaIlT3wfRcG-XK3eZ5w8JjI-N8XE7OjnTER89mSnYW6e4BGu_sGAdA9SyAkCQK6E4Ui/s1600/002466.jpg

Brak komentarzy: