Blog studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Opolskim o reklamie we współczesnym świecie informacyjnym
czwartek, 26 maja 2011
Endorsement
zdjęcie ze strony plotek.pl
Co znaczy to pojęcie? Na pewno każdy z czytających spotkał się z takim zabiegiem stosowanym w reklamie, ale nie wie jak konkretnie się to nazywa. Według słownika języka angielskiego, słowo endorsement znaczy tyle co: poparcie, aprobata, uwaga. W terminologii reklamowej odnosi sięto przede wszystkim do słownego lub pisemnego poparcia, wyrażenia pochlebnej opinii przez osobę, która jest powszechnie znana. Może to być gwiazda estrady, aktor, sportowiec osiągający niesamowite rezultaty w swojej dziedzinie. Czyli jednym słowem mówiąc, ważne, aby był to celebryta. Owa pochlebna opinia ma dotyczyć produktu reklamowanego przed daną firmę.
Taki sposób na reklamowanie swojego produktu jest niezwykle skuteczny. Osoba znana zwraca dodatkową uwagę odbiorców na dany towar/usługę. Można powiedzieć, że oddaje część swojej sławy reklamowanemu dobru (oczywiście za niemałe pieniądze za wzięcie udziału w spocie reklamowym czy pojawieniu się na plakacie). Taki zabieg niesie za sobą dodatkowe koszty, ze względu na to, że osoby popularne wystawią większy rachunek za wystąpienie w krótkim filmiku niż aktorzy z castingu, którzy zwykli grywać w reklamach. Jednak z doświadczenia reklamodawców wynika, że to się opłaca.
To, że jakaś słynna osoba zgadza się firmować swoim nazwiskiem dany produkt, dodatkowo nadaje mu wartośći i rozgłosu. Wywołuje to przekonanie, że przecież taka osobistość nie dałaby sobie zniszczyć wizerunku poprzez promowanie słabej jakości czy też bezwartościowych wyrobów.
Dodatkowo należy wspomnieć, że cechy aktora są dalej asocjowane z reklamowanym przez niego produktem. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Jeśli aktor reklamujący samochód gra w filmach akcji zmysłowego amanta, to reklamowany przez niego pojazd będziemy postrzegać jako mocny, samochód dla prawdziwych mężczyzn, którzy wiedzą czego chcą w życiu. Z kolei gdy zobaczymy zaradną matkę z siódemką dzieci, która ma jeszcze czas na wyjście do kina wieczorem, i używa proszku do prania X, sądzimy, że ów proszek będzie równie niezawodny i skuteczny, jak bohaterka reklamy, i to właśnie dla takich ludzi jak ona został on stworzony.
Taki udział znanych osób w reklamowaniu pewnych produktów niesie także konsekwencje dla nich samych. Czasami mówi się, że aktorka zniszczyła swój wizerunek, bo z ambitnych filmów na wysokim poziomie wskoczyła w świat reklamy, grając w spocie płynu do naczyń.
Warto przytoczyć parę ciekawych przykadów udziału sław w reklamach.
Lody Koral są świetnym przykładem, bo w ich promowaniu wzięło udział wiele celebrytek. I Maryla Rodowicz i Doda podjęły się rozsławiania smaku tych lodów z ekranów telewizorów i billboardów. Do ich grona dołączyły także Natasza Urbańska oraz Joanna Krupa. Istna plejada gwiazd.
Kolejnym dobrze zapamiętywalnym przykładem są reklamy kremu do protez z udziałem Teresy Lipowskiej. Podobno została ona wybrana do tego spotu ze względu na szacunek i autorytet, jakim cieszy się wśród grupy docelowej – odbiorców produktu, czyli ludzi starszych.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz