piątek, 27 maja 2011

Jacek Kall - Reklama cz.1


Reklama, większości jawi się jak „coś” złego, nie odmiennie kojarzy się z manipulacją. Kiedy widzimy ją w telewizji, słuchamy w radiu czy czytamy ją w gazecie włącza nam się czerwona lampka ostrzegawcza, oznajmiająca „uwaga reklama”. Zasada „caveat emptor” przekazywana z dziada na dziada stałą się już nieodłączną poradą, której słuchamy się prawie zawsze mniej lub bardziej świadomie, kiedy przychodzi nam stanąć na wprost tego manipulatora, pożeracza umysłów. Jednak ilu z nas wie naprawdę jak działa reklama? Jakimi mechanizmami się posługuje, czy mamy prawo krytykować coś nie mając o tym najmniejszego pojęcia? Czyż nie wypadałoby najpierw pogłębić swoją wiedzę na jej temat, a dopiero później szafować opiniami.

Książka Jacka Kalli pod tytułem Reklama daje szansę zrozumienia mechanizmów, jakimi posługuje się reklama. Z pewnością nie jest to książka która wyczerpująco opisuje tak obszerny temat, ale jest ona nam w stanie go przybliżyć, w taki sposób w który każdy z nas zrozumie. Nie jest to książka skierowana tylko i wyłącznie do praktyków oraz teoretyków reklamy. Rzekłbym iż przede wszystkim jest to książka skierowana do przysłowiowego „ zwykłego zjadacza chleba”, który nie rozumie skomplikowanych mechanizmów jakimi rządzi się reklama. Książka napisana jest w sposób przejrzysty, prosty, bez zbędnej pompatyczności, która wydaje się że jest zmorą literatury naukowej. Mimo iż niektórych zjawisk zachodzących w reklamie nie można wytłumaczyć opierając się tylko i wyłącznie na języku codziennym, to autorowi udało ograniczyć się nomenklaturę ekonomiczną oraz reklamową do zrozumiałego minimum. Terminy których czytelnik jednak nie zrozumie zostały w przejrzysty sposób przedstawione w „Słowniku użytecznych terminów”, co w moim mniemaniu stanowi przede wszystkim o ukłonie autora w stronę czytelnika.

Na 185 stronach autor przedstawia nam mechanizmy, które rządzą reklamą. Dzięki temu zrozumiemy trochę bardziej rolę jaką odgrywa reklama w naszym życiu. Książka będzie również użyteczna osobie, która interesuje się reklamą, bądź pracuje już w tej branży. Tematy które odnajdziemy w tej książce z pewnością pomogą praktykom reklamy w lepszym jej tworzeniu oraz wykorzystaniu jej możliwości. Książka podsunie czytelnikowi wiele trafnych uwag, często dotyczących tak prozaicznych zagadnień, że czasem kompletnie zapomnianych. Przeglądając spis treści natrafimy na następujące części:

I. Czym jest i jak działa reklama?

II. Jak przygotować strategię reklamy?

III. Jak wykorzystać media w reklamie?

IV. Jak mierzyć skuteczność reklamy?

W pierwszej części autor odpowie czytelnikowi na pytanie co jest a co nie jest reklamą oraz jak działa reklama. Pokrótce wyjaśni nam model tzw. hierarchii efektów. Opisze trzy rodzaje pamięci które w wspomnianym wcześniej modelu mają ogromne znaczenie na zakup pewnych dóbr. Następnie przedstawi cztery kategorie reklam, z których każda skierowana powinna być do reklamowania różnych produktów.

Brak komentarzy: