czwartek, 26 maja 2011

Małe przyczyny wielkich zmian. Część I


Czym jest punkt przełomowy?


Punkt przełomowy jest podstawą koncepcji, według której aby zrozumieć zmieniające się trendy w modzie, wzrost lub spadek poziomu przestępczości, utrzymującą się popularność papierosów wśród młodzieży, fonemem poczty pantoflowej lub przeistoczenie się nieznanej książki w bestseller oraz wiele innych zjawisk w naszym codziennym życiu, należy spojrzeć na nie tak jak spoglądamy na epidemię.






Tak wygląda teoria, a jak wygląda praktyka?





W przypadku Hush Puppies - męskich zamszowych półbutów z świńskiej skóry, klasyki amerykańskiego przemysłu obuwniczego punkt przełomowy nadszedł gdzieś między końcówką 1994 a początkiem 1995 roku.





Mniej więcej w tym czasie sprzedaż butów, których pierwszy egzemplarz trafił na półki sklepowe już w 1958 roku dogorywała na granicy błędu statystycznego. W związku z tym firma Volverine, wytwórca i właściciel marki, która rozsławiła jej imię poważnie rozważała całkowite wycofanie ich z produkcji.


Właśnie wtedy, zupełnie przypadkiem dyrektorzy firmy Owen Baxter i Geoffey Lewis podczas sesji zdjęciowej dla magazynu mody dowiedzieli się, że bywalcy klubów na Manhatanie ni stąd ni zowąd uznali Hush Puppies za ostatni krzyk mody. Wypadki potoczyły się w błyskawicznym tempie.



Projektanci mody, między innymi John Bartlett i Anna Sui dzwonili i pytali czy mogą wykorzystać je na pokazach. Z kolei John Fitzgerald zamontował na dachu swojego firmowego salonu symbol Hush Puppies – baseta.






Niespodziewanie w 1995 roku sprzedano 430 tysięcy par butów, w następnym roku cztery razy tyle, a w kolejnych latach jeszcze więcej. W 1996 roku buty zdobyły pierwszą nagrodę Rady Projektantów Mody w kategorii dodatków, którą właścicielom wręczyli Calvin Klein i Donna Karan.


W istocie moda na Hush Puppies wybuchła nagle, a jej prekursorami była garstka dzieciaków z East Village i Soho. Ta grupa młodych ludzi kupując buty wcale nie zamierzała wprowadzać nowego trendu w modzie, wręcz przeciwnie kupili je dlatego, że nikt ich nie nosił. Wieści o ich fanaberii szybko się rozniosły docierając do dwóch projektantów, którzy zdecydowali się wykorzystać je do sprzedaży swoich ekskluzywnych kolekcji.


Jakim cudem buty za kilkadziesiąt dolarów noszone wówczas przez garstkę ekstrawaganckich dzieciaków stały się ostatnim krzykiem mody? Szukać odpowiedzi na to pytanie należy właśnie w teorii punktu przełomowego.


W ślad za autorem koncepcji punktu przełomowego Malcolmem Gladwellem żeby zrozumieć niezrozumiałe, a interesujące nas zjawisko powinniśmy spojrzeć na nie jak na epidemię.


Autor wyróżnił trzy reguły rozprzestrzeniania się epidemii:


a) zaraźliwość

Na przykład ziewanie gdy widzimy, słyszymy, czytamy, piszemy o ziewaniu ziewamy. Zaraźliwość jest cechą rozmaitych zjawisk.


b) dysproporcja między przyczyną a skutkiem, niewielka zmiana powoduje potężny efekt

Na przykład kartka papieru złożona 50 razy będzie miała wysokość równą odległości drogi przebytej z ziemi na księżyc i z powrotem. Jest to znany z matematyki postęp geometryczny charakterystyczny właśnie dla epidemii. Przeciętny człowiek ma problem z wyobrażaniem sobie postępu geometrycznego.


c)szybkość zmiany zachowań

Nie są to stopniowe i powolne zmiany, a zmiany szybkie i gwałtowne, następujące w pewnym krytycznym momencie. Jest to cecha najważniejsza, która nadaje sens dwóm pozostałym.


ciąg dalszy publikacji w części II


Bibliografia: Malcolm Gladwell Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian Znak 2009

(zdjęcia pochodzą ze stron: www.hushpuppyshoes.net, www.sidesmarques.com, www.amazonka.pl)


Brak komentarzy: