piątek, 27 maja 2011

Stosunek Polaków do reklam

Oglądasz wciągający film, co dopiero zaczyna się rozgrywać, akcja pełna napięcia i grozy i nagle...przerwa na blog reklamowy. Niestety taka sytuacja nie jest dziś rzadkością. Dlatego okazuję się, że większość Polaków uważa, że reklamy ich denerwują. Jednak z drugiej strony możemy się z nich dowiedzieć co, po co, za ile można kupić i jakie z naszych potrzeb zaspokoić. Jest to zatem pewnego rodzaju szkoła wiedzy o rynku. Zarówno jak i szkoła i reklama nie są powszechnie lubiane to każdy z nas uważa je za ważne i przydatne.

Jak wynika z sondażu CBOS zdecydowana większość Polaków (86 proc.) nie lubi reklam, a tylko co ósmy (13 proc.) ma do nich pozytywny stosunek. Jednak blisko co trzeci ankietowany (31 proc.) przyznaje, że wybierając spośród podobnych produktów kupuje właśnie ten, który zna z reklamy.


Ogromna większość badanych (81 proc.) twierdzi, że reklama nie jest dobrą rozrywką, ale raczej drażni i denerwuje. Na odprężenie i atmosferę zabawy podczas oglądania lub słuchania reklam wskazuje jedynie co ósmy respondent (13 proc.).

Niezmienne od lat pozostaje przekonanie Polaków, że towar naprawdę dobry nie potrzebuje reklamy, aby można go było sprzedać. Tak uważa większość badanych (72 proc.), tylko jedna piąta (22 proc.) twierdzi, że każdy towar musi być reklamowany, aby miał szansę na rynku.

Jak się okazuje, to właśnie rodzina i znajomi mają największy wpływ na nasze decyzje zakupowe, gdyż najbardziej im ufamy. Jeśli dana osoba poleci nam jakiś produkt to wtedy częściej po niego sięgamy. Dodatkowo szukamy informacji na forach internetowych czy stronach producenta, aby dowiedzieć się czegoś więcej o danym produkcie.

Od dawna wiadomo, że reklama drażni przede wszystkim ludzi starszych i ubogich, których nie stać na kupno danego produktu. Jednak obserwowany wzrost niechęci ma swoje źródła również u ludzi młodych i nie koniecznie biednych. Postawa ta coraz bardziej się upowszechniła. Niechęć do reklamy rozrasta się w kierunku grup społecznych będących często adresatem przekazów reklamowych.

Blisko co trzeci dorosły Polak (31 proc.) przyznaje, że wybierając spośród podobnych produktów kupuje właśnie ten, który zna z reklamy. Niezbyt często lub nigdy nie zdarza się to większości ankietowanych (67 proc.). Jedna piąta badanych (20 proc.) przyznaje, iż zdarza się im żałować, że kupili coś pod wpływem reklamy.

Źródło : http://www.egospodarka.pl/s/imagezoom.thtml?id=52975

Podsumowując, coraz więcej narasta krytycznych postaw wobec reklamy, co może wysunąć zmiany na rynku reklamowych, który cały czas będzie się zmieniać. W takim wypadku konieczne będzie pozyskiwanie nowych form, które zachęcą klientów.


Źródła:

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/cbos-polacy-nie-lubia-reklam,1,4170585,wiadomosc.html

http://www.brief.pl/baza-wiedzy/badania/art99,pentor-stosunek-polakow-do-reklamy.html

Brak komentarzy: