piątek, 27 maja 2011

Reklama porównawcza

Reklama porównawcza to typ reklamy, w której wykorzystuje się porównanie produktu do produktu innej marki, promującego produkt tego samego typu. Posługując się taką formą reklamy, trzeba być bardzo ostrożnym, ponieważ przepisy prawa  ściśle ją określają i w przypadku złamania warunków przepisów, może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji.



Reklamę porównawczą można podzielić na:
- reklamę porównawczą bezpośrednią, gdy przedmiot reklamy porównuje się z konkretnym przedmiotem konkurencji: np. cena rozmów telefonicznych u nas jest niższa niż u operatora X,
- reklamę porównawczą pośrednią, w której nie wymienia się konkretnego przedmiotu konkurencji lecz daje się do zrozumienia w sposób bardziej lub mniej jednoznaczny, o jaki przedmiot i jaką konkurencję chodzi, np. cena rozmów telefonicznych u nas jest niższa niż u wiodącego operatora.



Zatem zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy reklama porównawcza:
1) nie może wprowadzać w błąd,
2) musi w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównywać towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu;
3) musi w sposób obiektywny porównywać jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena;
4) nie może powodować na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi;
5) nie może dyskredytować towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta;
6) musi odnosić się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem, jeżeli dotyczy towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia;
7) nie może wykorzystywać w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych;
8) nie może przedstawiać towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia albo innym oznaczeniem odróżniającym.




Źródła :

http://www.medialine.pl/artykul.php?getpage_id=10&getsubpage_id=16&artykul_id=2441

http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_por%C3%B3wnawcza



Karolina Korzekwa

Brak komentarzy: