czwartek, 26 maja 2011

Narodowo - w reklamie - część 1.

Część 1.

Cenna uwaga odbiorcy...

Ze względu na ogromną ilość informacji, jakimi bombardowany jest odbiorca, twórcy reklam walczą o niezwykle cenną uwagę telewidza, słuchacza, czytelnika… Aby konsument zakodował jak najwięcej wysyłanych do niego sygnałów, reklamodawcy prześcigają się między sobą w walce o zainteresowanie swoimi produktami czy usługami.

Stosują przy tym różnorakie metody, korzystają z utartych wzorów lub próbują nowych, po to, by te okazały się być skuteczniejszymi. Świat reklamy korzysta ze schematów, charakterystycznych wizerunków, tak aby tworzyć spójny przekaz, który we właściwy sposób zostanie odebrany przez adresata reklamy. To powoduje funkcjonowanie w reklamie utartych wizerunków czy stereotypów.

Bardzo często, w przypadku analizowania stereotypów w reklamach, poruszana jest kwestia płci. Reklamowy obraz kobiety i mężczyzny jest bardzo czytelny. Jednak oprócz tego, w reklamach pojawiają się również inne stereotypy – mniej lub bardziej czytelne.

Mogą one dotyczyć kultury, wieku czy narodowości. Te ostatnie, wykorzystują pewne cechy czy skojarzenia z mieszkańcami konkretnych państw czy nawet regionów.

Kucharz, rewolucjonista…

Swój stereotypowy obraz w reklamie odnaleźć mogą Francuzi. Bywają świetnymi kucharzami, znawcami smaków. Oprócz tego pojawiają się w spotach jako dumni potomkowie Napoleona. Obrazu rewolucjonistów możemy szukać w reklamie Simplusa „Rewolucja Francuska”.





Inną cechą Francuzów jest umiłowanie własnego, ojczystego języka. Do tego stereotypu nawiązuje reklama PKO, gdzie Francuska próbuje wymówić polskie zero. Wychodzi jej to z trudem, słyszymy wybitnie francuski akcent.


Elegancja,kochankowie, wspaniała kuchnia

Włosi kochają dobrą zabawę, kojarzeni są z zamiłowania do dobrej kuchni czy kawy. Z Włochami kojarzy się również oczywiście pizza. To właśnie mieszkańcy Italii rozpowszechnili ją na cały świat. Włoska pizza uważana jest za najlepszą. „Smakuje jak we włoskiej pizzeri” – usłyszymy w reklamie Dr Oetker – Pizza Ristorante.


Mieszkańcy Półwyspu Apenińskiego kojarzeni są także z luksusem i elegancją. Znajduje to odzwierciedlenie w reklamie włoskich projektantów mody Dolce&Gabbana. W jednej z reklamówek możemy zobaczyć panią domu, myjącą podłogi. Strój kobiety w związku z czynnością, którą wykonuje, jest nieco zaskakujący. A może seksowna, skąpa sukienka, starannie ułożona fryzura i mocny makijaż w jakiś sposób urozmaica tę rutynową czynność…


Włochom przypisuję się wyjątkowo duże zainteresowanie kobietami. Uważani są za idealnych kochanków. W spocie Dolce&Gabbana, promującym zapach Light Blue, zobaczymy uczucie w iście włoskiej scenerii.


Brak komentarzy: