U schyłku XIX wieku powstaje medium jakim jest radio. Często towarzyszy ono ludziom w ich codziennym życiu. Jest źródłem informacji, pełni funkcję rozrywkową, ale nie zapominajmy, że jest również doskonałym środkiem reklamowym. Pierwsza reklama radiowa w Polsce została wyemitowała przez poznańską rozgłośnię radiową 3 maja 1927 roku.
Powszechność i dostępność radia spowodowały przewagę reklamową nad innymi mediami. Powodem tego jest to, że radia można słuchać niezależnie od miejsca i czasu. Dociera bardzo szybko do szerokiego grona odbiorców. Zwielokrotniona częstotliwość usłyszenia reklamy powoduje, że łatwo utrwala się w świadomości konsumentów. Tym samym zwiększa się możliwość osiągnięcia sukcesu marketingowego. Jednak weźmy pod uwagę fakt, że reklama radiowa jest znacznie trudniejsza. Marketingowcy używają specjalnych sztuczek tak aby poszerzyć grono klientów. Intonacja głosu, humorystyczna treść, odpowiednia oprawa muzyczna i chwytliwe hasła powinny przyciągnąć słuchacza oraz zdobyć potencjalnych klientów. Radio ma znacznie bardziej utrudnione zadanie pod tym względem. W reklamie radiowej wykorzystuje się dżingle, rozmowy sponsorowane oraz konkursy dla słuchaczy. Dżingle to krótkie, kilkunastosekundowe melodie lub piosenki z chwytliwymi hasłami. Krótkie wywiady radiowe na określony temat nazywane są rozmowami sponsorowanymi. Słuchacze bardzo chętnie biorą udział w konkursach. Wygrywają nagrody finansowane przez reklamodawców i sponsorów. Jedną z form reklamy radiowej jest spot reklamowy. Powinien odwoływać się do emocji słuchacza, skupiać ich uwagę i komunikować.
Zaletą reklamy w radiu jest mniejszy koszt jej produkcji i emisji.
Wiele radiostacji ma sprecyzowaną grupę słuchaczy do której chcą trafić. W zależności od wieku, płci, aktywności zawodowej dostosowują swój program do ich wymogów. Stacje pasmowe zwraca większą uwagę na korzystne godziny antenowe. Stwarza to korzystne warunki dla reklamodawców, chcących skierować kampanię reklamową do konkretnej grupy rynkowej. Jednak owa selektywność odbiorców stanowi relatywną cechę reklamy radiowej, może być interpretowana jako jej wada lub zaleta – w zależności od celów strategicznych twórców reklamy. Agencje reklamowe, dysponujące odpowiednim zapleczem technicznym i niezbędnymi zasobami w postaci banków głosów stoją głownie za tworzeniem reklam radiowych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz