piątek, 27 maja 2011

Czym jest macierz FCB?

Jaki rodzaj reklamy zastosować?,

W jaki sposób reklamy na nas oddziałują?

Dlaczego na jedne reklamy reagujemy silniej niż na inne?

...między innymi odpowiedzi na te pytania przedstawia nam macierz FCB- stworzony przez agencję reklamową Foote, Cone & Belding. Macierz przedstawia cztery kategorie reklam, podzielone na oddziaływanie poprzez myślenie i poprzez odczuwanie oraz na małe i duże zaangażowanie kupującego. Pierwszą kategorią reklam jest reklama informacyjna. Zaangażowanie kupującego jest w tym przypadku duże, gdyż zazwyczaj wiąże się z pewnym ryzykiem zakupu, czy wysokimi kosztami produktu. Kolejną kategorią reklam, oddziałującą na myślenie jest reklama tworząca nawyk. W tym przypadku zaangażowanie kupującego jest małe, ponieważ odnosi się do produktów codziennego użytku, kiedy to konsument nie zastanawia się długo nad zakupem, gdyż najczęściej robi to poprzez rutynę. Reklamy oddziałujące odczuwanie to reklama emocjonalna oraz reklama dająca satysfakcję. W pierwszym przypadku zaangażowanie kupującego jest duże, ponieważ odnosi się do produktów wyrażających naszą osobowość, np. perfumy lub biżuteria. Produkty te wzmacniają „ego” kupującego. Natomiast w reklamie dającej satysfakcję zaangażowanie kupującego jest małe. Odnosi się do produktów, które kupujemy każdego dnia dla własnej przyjemności, np. smakołyki czy napoje. Na podstawie podziału reklam na cztery kategorie, określone zostały jej cele oraz sposoby jak wywrzeć wpływ na konsumenta, stosowane osobno do każdej kategorii reklam. Reklama informacyjna powinna „dostarczać nabywcy szczegółowych, racjonalnych argumentów na rzecz promowanej marki. Ważna jest demonstracja działania produktu”. Celem reklamy tworzącej nawyk jest przypominanie oraz utrwalanie marki. Natomiast w reklamie oddziałującej na odczuwanie, najważniejsze jest wywarcie wrażenia na odbiorcach poprzez styl reklamy lub po prostu przyciągnięcie uwagi odbiorców.


Źródło: Jacek Kall, Reklama


Powstały również definicje wyjaśniające czym jest macierz FCB:
Macierz FCB - Siatka FCB - To schematyczna klasyfikacja kategorii produktów i usług w zależności od stopnia zaangażowania w ich zakup (duże lub małe) oraz od rodzaju motywów o tym zakupie decydujących (racjonalne lub emocjonalne).

Pomaga wytypować optymalne apele perswazyjne przekazywane w komunikatach nazewniczych w odniesieniu do wyodrębnionych grup produktów i usług.


Źródło: http://www.abc-ekonomii.net.pl/s/macierz_fcb_-_siatka_fcb.html

Brak komentarzy: