Niejednoznaczność. Reklama budzi skojarzenia i zaprasza do zabawy intelektualnej
Oprócz kwestii organizacji przestrzeni ważnym elementem jest zasada przedstawiania postaci, rekwizytów. Typowość, standardowość przeplata się z idealnością. W tym sensie realizuje się koncepcja iluzji posiadania czegoś nieosiągalnego, zaspokojenia pragnień. Wszystkie te zabiegi zapewniają uzyskanie prostoty komunikatu, uniknięcie nieczytelności kodu. Posługuje się też regułą domykania, opierająca się na percepcji, która to posiada zdolność uzupełniania niedokończonych schematów nabytą już wiedzą. To, co niedopowiedziane wypełnia się wyobraźnią. Należy podkreślić, że unika się dosłowności i banalności w przedstawieniach, równocześnie dąży się do jednoznaczności odbioru znaczeń.
Najlepiej sprzedają się skojarzenia związane z erotyką. W przypadku poniższej reklamy mamy do czynienia z ciekawym wykorzystaniem motywów i efektem zaskoczenia. Reklama skierowana do kobiet, promująca zakład fryzjerski. Żeńskie palce wsuwają się we włosy (prawdopodobnie męskie, nawiązując do pieszczot). Palce stają się nogami, kosmyk włosów włosami łonowymi. Z drugiej strony może to być zakład fryzjerski (a raczej oddział w kosmetycznym), gdzie przycinają we wzorki wzgórek łonowy.
Reklama budzi skojarzenia z rodziną, ale nietypową. Są nadzy. Przywołuje to skojarzenie z Edenem. Kobieta jako biblijna Ewa, mężczyzna jako Adam. Dzieckiem jest niekształtna masa w kolorze logo firmy - Play. Znaczenie mityczności, utartego schematu przenosi się na produkt. Firma telefonii chce tym oznajmić odbiorców, że od zarania wieków istniała potrzeba komunikacji, że to dziecko techniki, niezastąpiony element, jak dziecko w rodzinie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz