piątek, 27 maja 2011

PART IIIa- Wpływ reklamy na postrzeganie świata i życia przez dzieci i młodzież.

Nowy, wspaniały świat

Kolejną rzeczą, której chciałabym się przyjrzeć jest sposób w jaki reklama wpływa na postrzeganie świata i życia przez dzieci i młodzież. Nie raz słyszy się, że telewizja kłamie. Można wręcz rzecz, że reklama jest nośnikiem tego kłamstwa. W reklamie wszystko zbliżone jest do ideału. Idealna rodzina przy perfekcyjnym obiedzie w pięknej, dużej kuchni, w markowych ubraniach. Świat bez wojen, kłótni gdzie proza życia zdaje się być przyjemną dla serca i ucha melodią. Idealna para – on dobrze zbudowany, przystojny o pięknych oczach i uśmiechu. Ona – bogini bez skazy o wymiarach marzeń – 90-60-90. A najlepszym przykładem, który obrazuje widzenie dziecka to bajkowy świat kucyków Ponny czy idealne życie lalki Barbie, która potrafi wszystko. W przypadku chłopców mogą być to bohaterowie o nadprzyrodzonych mocach. Wspaniały świat. Piękno i 0 problemów. Twoje życie tez może takie być! Jeśli tylko … jeśli tylko zakupisz ich towar! Obrazy reklamy obiecują tak wiele i tutaj po raz kolejny natura i ograniczone możliwości intelektualne dziecka ułatwiają sprawę. Dorośli posiadają jako taką świadomość, że są manipulowani, dzieci niestety tej wiedzy nie posiadają, dlatego wydaje im się, że reklama to obraz prawdziwej krainy szczęścia: Reklama wytwarza w dzieciach przekonanie o istnieniu „realnego” świata bez wad, pełnego życzliwości i kochających ludzi. Należy tylko zrobić „właściwe” zakupy, a istniejące problemy znikną”.  

Bolesna gorycz prawdy

Dzieci, które mają problem z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości, ufają tym przekazom i szybko okazuje się, że prawda jest dla nich nie do przyjęcia. Są rozczarowane rzeczywistością, która w odróżnieniu od świata reklamy bywa szara i nudna, a ich rodzice nie zawsze są w stanie uchylić im nieba, poprzez zakupienie upragnionej zabawki, która w efekcie końcowym i tak działa całkowicie inaczej niż w fantastycznym świecie reklamy. Nawiązując do przykładu rodziny trzeba dodać, że reklama, która wpaja określone normy i wartości młodemu człowiekowi, konstruuje tez stereotypy kulturowe i społeczne, które trwale zakorzeniają się w świadomości i poglądach rozwijającej się osobowości, a jak wiadomo nie zawsze są one pozytywne i często dają przerysowany obraz rzeczywistości.




Kompleksotwórcza funkcja reklam

Kolejnym czynnikiem reklamy, który wpływa negatywnie na osobowość młodego chłopca czy dziewczyny jest jej funkcja kompleksotwórcza, strategia pomniejszania własnej wartości. Faktem jest, że w tym burzliwym okresie jakim jest okres dojrzewania, młody człowiek szuka jakiegoś autorytetu, kogoś godnego naśladowania. Konflikt pokoleń wyklucza najczęściej z tej roli rodziców, dlatego najczęściej szuka się swego mentora i idola w telewizji, w mediach. Gwiazdy i szczupłe modelki uśmiechające się i pokazujące śnieżnobiałe ząbki w reklamach wpędzają w kompleksy młode dziewczyny i spychają na margines tych, których natura obdarzyło nieco skromniej. Nikt jednak nie śmie sprzeciwić się tezie, ze porządek reklamy staje się porządkiem rzeczywistości. Tak więc chłopcy zawstydzeni posturą kulturysty, a dziewczyny skrzętnie ukrywające swoje niedoskonałości i wypryski na twarzy, ślepo ufają w to co usłyszą w telewizji z ust boskich blondynek i umięśnionych przystojniaków i chcąc upodobnić się do swoich idoli, sięgną po produkty przez nich reklamowane, dzięki którym będą piękni i zgrabni... 



Oto najlepszy przykład - Justin Bieber (16 l.) reklamuje środek na pryszcze. Wschodząca gwiazdeczka zza Oceanu, która może pochwalić się sporym majątkiem. Może kulturystą nie jest, ale wiele dziewczynek, straciło dla niego głowę. ( Tak na marginesie - jest nawet Magazyn "Justin Bieber" :D). Również dobrym przykładem może być chociażby Katarzyna Cichopek, która reklamuje kapsułki na odchudzanie etc.

Gocha H.


Źródło:
Ewa Kasztelan, Stan zareklamowania
Anna Kowal-Orczykowska, W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej
ZDJĘCIE: http://4.bp.blogspot.com

Brak komentarzy: