czwartek, 26 maja 2011

Nowa rola reklamy

Reklama piwa Żubr zawsze nawiązuje do tytułowego zwierzęcia
Współcześnie reklama ma niską wiarygodność, wobec czego nie jest zbyt skutecznym „sprzedawcą”. Wywoływanie zainteresowania przez samą reklamę zastąpiono sztuką pozyskiwania klienta za pomocą metod PR. Reklama jako narzędzie budowania marki skończyła się - to public relations jest teraz sposobem budowania marki. Nie oznacza to jednak, że reklama odchodzi do lamusa. Tracąc na znaczeniu w budowaniu marki zyskała drugie życie – jako narzędzie podtrzymujące markę po jej wykreowaniu przez PR.


Znaczenie reklamy jako narzędzie budowania marki skończyła się, teraz jest to rola PR. Obecnie funkcją reklam jest utrzymanie pozycji marki będąc kontynuatorem dzieła PR stosując inne środki. Reklama powinna wzmacniać idee i koncepcje wypracowane przez Public Relations. Z definicji rola reklamy polega na obronie. Reklama może tylko chronić markę, gdy ta została już wypromowana.


Zabawa reklamą poprzez zastosowanie "owoców na wynos"
Reklama nie buduje marek i nie umieszcza nowych wyobrażeń w umysłach odbiorców, ale  wykorzystuje już istniejące koncepcje i wyobrażenia, wzmacnia je, wiąże je lub bawi się nimi. Zadaniem reklamy jest wzmocnienie idei zasianych w umysłach odbiorców przez PR. Można pokusić się o stwierdzenie, że reklama dostarcza markom tlenu ich systemom podtrzymującym życie. Celem programu reklamowego jest wydobycie istniejącej już idei marki na powierzchnię, oraz sprawienie, by rozbrzmiewały w umysłach klientów.


Reklama jest szczególnie stosowana, gdy chcemy wzmocnić pozycję lidera. Powodem, dla którego przywództwo jest tak istotne w przekazach reklamowych jest spostrzeganie przywódcy jako bardziej wiarygodnego. Przywództwo ma w sobie cechę wiarygodności, do tego powoduje powstanie skojarzenia, że coś jest „lepsze”.


Samsung udowadnia, że stać go na wielkoformatową relamę
Obecnie reklama, a szczególnie telewizyjna reklama jest wyznacznikiem sukcesu korporacyjnym w świecie. To dowód, że dana marka posiada pieniądze, jest w stanie je wydać na coś luksusowego – w tym przypadku reklamę.





źródła grafiki: 
-laboprint.pl
-streemo.pl
-arbiter.pl


bibliografia:

Al i Laura Ries, Upadek reklamy i wzlot public relations, Warszawa 2005

1 komentarz:

Krystian Zegarek pisze...

Wydruk w dobrej jakości? W CCS Druk Cyfrowy www.ccsdruk.pl gwarantujemy usługi najwyższej klasy.