Co zatem wywołuje małe przyczyny wielkich zmian?
W odpowiedzi na to pytanie Malcolm Gladwell wymienia trzy impulsy rozprzestrzeniania się epidemii:
a) prawo garstki
W tym przypadku istotne znaczenie ma rola łączników, mawenów i sprzedawców.
Łącznik - jest osobą o rozległych znajomościach, która zna wszystkich. W każdej grupie osób jest garstka ludzi z niekwestionowanym talentem do zawierania znajomości i przyjaźni, a o ich znaczeniu decyduje również to kim są ich znajomi. My widzimy w ludziach problem, oni widzą rozwiązanie. Łącznicy lubią wszystkich, zawierają wątłe znajomości, tworzą wątłe więzi, które paradoksalnie są nie tylko silniejsze od tych trwałych, lecz także bardziej pomocne w przypadku szukania pracy czy zdobywania informacji
Mawen – druga spośród osób odpowiedzialnych za wybuch przekazu ustnego jest odpowiedzialny za gromadzenie informacji, pełni funkcję swoistej bazy danych. Wie wszystko i na każdy temat i lubi się tą wiedzą dzielić. Wie również jak tą wiedzę wykorzystać.
Sprzedawca – jest mistrzem perswazji, potrafi w każdym miejscu, o każdej porze potrafi sprzedać wszystko dosłownie każdemu.
Takich trzech jak ich dwóch to ani jeden chciałoby się powiedzieć. Te trzy osoby wiedzą co trzeba zrobić żeby produkt zareklamować. Wiedzą jak go zareklamować, wiedzą komu go zareklamować i przede wszystkim wiedzą jak zareklamowany produkt sprzedać.
b) czynnik przyczepności
Polega na sformułowaniu komunikatu o takiej treści i w takiej formie, które sprawią, że nie wleci on jednym i nie wyleci drugim uchem. Na przekazaniu informacji w taki sposób żeby zapadła w pamięć, żeby zrobiła wrażenie. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku amerykańskiej reklamy papierosów Winston, której chwytliwy slogan „Winston tastes good like a cigarette schould” za sprawą popełnienia błędu gramatycznego (użycie like zamiast as) przez jego autorów zapadł w pamięć wielu Amerykanom. Kampania reklamowa opatrzona wspomnianym sloganem miała miejsce od 1954 do 1972 roku. Jednak po dziś dzień wielu amerykanów gdy usłyszy początek zdania „Winston tastes good...” jest w stanie bezbłędnie je dokończyć mówiąc „...like a cigarette schould”
c) siłę wpływu środowiska
Nie możemy również zapomnieć o naszym otoczeniu społecznym, o tym, że wszystko co widzimy, słyszymy i czujemy w świadomy lub nieświadomy sposób wywiera wpływ na decyzje, które podejmujemy.
Zrozumienie teorii punktu przełomowego pozwala nam nie tylko zrozumieć niezrozumiałe dla nas dotąd zjawiska – niegdyś popularność faksów, obecnie popularność telefonów komórkowych, lecz także wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób twórczy.
W dobie wszech obecnej informacji i przesycenia rynku reklamą, ani informacja ani reklama nie odgrywa już swojej pierwotnej roli. Informacje o niczym nie informują, a reklamy niczego nie reklamują. Społeczeństwo prędzej czy później całkowicie uodporni się na tradycyjne formy komunikacji, a rady zacznie szukać wśród ludzi, których szanuje, podziwia i darzy zaufaniem. Te z pozoru nie do pokonania barierę będą w stanie przełamać jedynie maweni, łącznicy i sprzedawcy. Właśnie dlatego teoria punktu przełomowego może stać się w istocie punktem przełomowym i dla mnie i dla Ciebie i dla każdego z nas.
Bibliografia: Malcolm Gladwell Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian Znak 2009
(zdjęcia pochodzą ze stron: www.writingquenn.wordpress.com, www.spolecznoscioweserwisy.pl, www.biznestrend.pl, www.hrsstandard.pl)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz