czwartek, 26 maja 2011

Cannes dla reklamy

Międzynarodowy Festiwal Reklamy w Cannes jest siedmiodniowym festiwalem branży reklamowej. Jury przyznaje tytuł "Reklamodawcy roku" za innowacyjne techniki marketingowe i zachęcanie do kreatywnych działań w pracujących dla nich agencjach. W tym roku tytuł ten powędruje do firmy Ikea. Po raz pierwszy została nagrodzona w 1991 roku i od tamtego czasu zdobyła 50 nagród. w tym Film Grand Prix (2003) za reklamę "Lamp" i Titanium Lion (2010) za kampanię "Facebook Showroom". A to już za niedługo, ponieważ festiwal zaczyna się już 19 czerwca.



Bo lampki nie mają uczuć



Przewrotna reklama, która wprawia nas w nastrój niczym całkiem dobry film. Wszystko po to aby na koniec całkowicie zaprzeczyć wszystkiemu w co kazano nam uwierzyć. Wzruszająca opowieść o lampce, która kiedy staje się niepotrzebna zostaje bezlitośnie wyrzucona. Widzowi zdecydowanie robi się jej po prostu żal. Kiedy na pierwszy plan wychodzi mężczyzna, wydaje się, że jak w znanej nam z filmów tego typu sytuacji przyganie ją. Nic z tego, przywraca nas do rzeczywistości stwierdzeniem, że lampki nie mają uczuć a nowsza jest lepsza. Wszystko zgrabne i z pewnością bardzo udane. Po obejrzeniu zdecydowanie nie zostajemy obojętni tej reklamie. A przecież właśnie o to chodzi.


Facebook jest wszędzie




Nikt nie ma wątpliwości jak wielką potęgą jest aktualnie facebook. Jest idealnym miejscem reklamy, zwłaszcza tej niecodziennej. Firma Ikea doskonale wykorzystała jego potencjał. O tej kampanii było głośno na całym świecie, zdecydowanie nie bez przyczyny. Wyjście w ten sposób do społeczeństwa okazało się strzałem w dziesiątkę. Mi osobiście wyjątkowo spodobał się pomysł z oznaczaniem się na zdjęciach przykładowych wystrojów. Podoba się sofa? Oznacz się na niej to będzie twoja. Biurko? Dywan? Szafa? Co tylko chcesz. Jeśli będziesz pierwszy - produkt jest twój. A promocja sama się nakręca. Przez nas oczywiście. Do tego jeszcze twitter i jest sukces.

A jak było w poprzednich latach?
Rok 2010 to statuetka dla koncernu Unilever. Nie była to ich pierwsza nagroda. Otrzymali między innymi 3 nagrody Grand Prix:
w 2002 roku w kategorii Media oraz w 2007 roku w kategoriach Film i Cyber.

W 2009 roku zwyciężył Volkswagen, który otrzymał do tej pory 150 statuetek. Jedną z ciekawszych reklam tej marki jest produkcja z Rybo-psem. Anything you imagine.

Rybo-pies VW






Polska też!

Na szczęście na festiwalu widać również polskich twórców. W zeszłym roku dwie nominacje w kategorii PR zdobyła kampania społeczna "Kumpel z przeszłości" przygotowana przez agencję San Markos dla Biura Promocji m.st. Warszawy z okazji 65. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Z kolei w kategoriach marketing bezpośredni oraz wykorzystanie mediów o statuetkę będzie walczyła interaktywna reklama Škody Superb przygotowana przez agencję Change. Przełączając się między TVP 1 i TVP 2, widzowie mieli złudzenie, że zamykają i otwierają bagażnik auta na ekranie telewizora pilotem.

Brak komentarzy: