Slogan to krótkie, sugestywne hasło streszczające obietnicę firmy, które jest wykorzystywane przez nią, jako znak identyfikujący daną markę. Jak pisze B. Kwarciak: „slogan jest skuteczną bronią w walce o miejsce w pamięci konsumentów; dzięki swej zwięzłości, ładunkowi emocjonalnemu i oryginalności błyskawicznie zostaje zapamiętany. W pamięci konsumentów do sloganu przyklejają się towarzyszące mu informacje, np. o marce lub produkcie”.
Slogan reklamowy jest zachęcającym do zakupu zestawieniem wyrazów lub krótkim zdaniem wyrażającym skrót myślowy, który ma na celu trafne przemówienie do wszystkich odbiorców w jednakowym stopniu, przy jednoczesnym uwypuklaniu zalet towaru lub usługi.
W nieco innym podejściu, slogan reklamowy to zwięzła, celna, wyrazista formuła słowna, skierowana do masowego odbiorcy, zazwyczaj anonimowa, odwołująca się przede wszystkim do emocji. Znaczenie i forma sloganu są podporządkowane jednemu celowi – wzbudzeniu potrzeby nabycia towaru lub skorzystania z usługi.
Slogany używane częściej w telewizji niż w druku, bywają łączone z wpadającą w ucho muzyką tworząc tzw. dżingiel.
Zadaniem sloganów instytucjonalnych jest stworzenie reputacji firmy. Wiele firm oczekuje , że reputacja taka poprawi obraz ich produktów i usług, zatem nalegają one, aby slogan pojawił się we wszystkich reklamach i materiałach. Slogany stosowane w kampaniach politycznych, głoszące poglądy kandydata lub go zachwalające, również mogą zastać zakwalifikowane do kategorii instytucjonalnej. Niestety takie kampanie kończą swój żywot z dniem wyborów.
We wszystkich powyższych definicjach można zauważyć trzy powtarzające się elementy: aspekt formalny- slogan, by był zauważony, zrozumiany i zapamiętany, powinien cechować się lapidarnością, powinien być efektywny i charakterystyczny; aspekt komunikacyjny- slogan jest lapidarnym i efektywnym komunikatem przekazującym określone treści; aspekt działania- użycie sloganu ma wywołać pewne działania bezpośrednio lub poprzez wywoływanie w umysłach odbiorców określonych skojarzeń.
Slogany są szeroko stosowane do reklamowania artykułów spożywczych, leków, kosmetyków oraz alkoholu. Produkty te kupuje się wielokrotnie, za stosunkowo niską cenę. Oferowane są konsumentom w warunkach bezpośredniej konkurencji, sąsiadują ze sobą na półkach supermarketów, drogerii, aptek i domów towarowych. Jeśli slogan jest w stanie przypomnieć osobie robiącej zakupy w jednym z tych sklepów o zalecie danego produktu, to niewątpliwie spełnia swoje zadanie. Nie każdy rodzaj reklamy wymaga sloganów. Jednorazowe ogłoszenia np. o wyprzedaży, gdzie podstawowym czynnikiem jest cena, zwykle nie stosują sloganów. Należy pamiętać, że stworzenie sloganu jest dziełem sztuki reklamowej. Slogan różni się od innych form twórczości, gdyż jest on skonstruowany w taki sposób, aby został zapamiętany i powtarzany słowo w słowo, utrwalając konsumentowi w pamięci markę i treść jej przesłania reklamowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz