czwartek, 26 maja 2011

Reklama społeczna - jak osiągnąć zamierzone efekty?



zdjęcie ze strony reklamania.pl

Reklama społeczna służy przede wszystkim do wywołania zmian w postawie i zachowaniu obywateli, które dodatkowo są pożądane przez społeczeństwo. Do czego może nawoływać taka reklama? Na przykład do prospołecznych zachowań. Można tutaj mówić o pomocy ofiar powodzi czy innych kataklizmów, osobom chorym, fundacjom. Taka reklama może także przekonywać odbiorców do zaprzestawania działań powszechnie uważanych za szkodliwe. Może to być zniechęcanie do palenia tytoniu czy nieostrożnej jazdy samochodem.
To czym odróznia reklamę społeczną od komercyjnej to często jej przekaz, który bywa bardzo nieprzyjemny, budzi bardzo skarajne emocje. Dzieje się tak ze względu na reklamowane treści, które poruszają tematy nieprzyjemne, tabu, zaczynając od chorób, a kończąc na przemocy. Reklama społeczna ma zazwyczaj także mniejszy budżet, przeznaczony na realizację spotu, projekt plakatu itp. Jednakże nie chodzi w niej o efekty wizualne, techniki komputerowe, a o wrażenie jakie może wywierać na odbiorców.

Przykładem reklamy społecznej może być plakat, który poruszał temat przemocy domowej. Widniało na nim hasło „Bo zupa była za słona”. Kampania reklamowa została przeprowadzona w 1997 roku, ale bardzo wiele osób pamięta to zdanie do dzisiaj, ze względu na ogromną siłę zawartą w przekazie. Szokująca forma przyciągnęła uwagę wielu ludzi. Zamierzonym celem, wg inicjatora kampanii, było nieumieszczenie numeru telefonu na plakatach, ponieważ reklamy miały za zadanie przede wszystkim wywołać zainteresowanie ze strony mediów i ustosunkować społeczeństwo do problemu przemocy w domu,

Pomocnym zabiegiem przy kampaniach społecznych jest angażowanie ludzi powszechnie znanych i cieszących się autorytetem. Za przykład może tutaj posłużyć choćby Krzysztof Hołowczyc, kierowca rajdowy, który wspomógł swoim wizerunkiem kampanię przeciwko prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu. Odpowiednie dobranie bohatera reklamy to duża część sukcesu kampanii społecznej. Jego rola to przede wszystkim przyciągnięcie uwagi odbiorców. Używając swojego autorytetu, powszechnie rozpoznawalna osoba może z łatwością przekonać widzów do wartości promowanych przez spot.

Osoby znane posiadają moc nadawania przekazu, który mocno oddziaływuje na ludzi, szczególnie tych w kręgu wielbicieli, fanów. Earvin „Magic” Johnson wyznał kiedyś publicznie, że w jego ciele lekarze stwierdzili obecność wirusa HIV. Zdarzenie to wstrząsnęło nie tylko kibicami (których posiadał całe zastępny), ale całym światem. Badanai wykazały, że po publicznym zwierzeniu się koszykarza gwałtownie wzrosła ilość deklaracji od mężczyzn, którzy zgłaszali się do pomocy w walce z AIDS. Okazało się także, że wypowiedź koszykarza nie miała wpływu na kobiety, biorące udział w badaniach – najprawdopodobniej ze względu na fakt, iż nie interesowały się one sportem.

Jeśli chodzi o reklamę społeczną, nie ma podręcznika, który oferowałby schematy, gotowe rozwiązania potrzebne do zrealizowania skutecznej kampanii. Ważne jest to, aby pamiętać o tym, do kogo jest onakierowana i co ma za zadanie osiągnąć.

Bibliografia:

D. Maison, P. Wasilewski, Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej, Kraków 2002.

Brak komentarzy: