W 1979 roku, w amerykańskiej prasie poświęconej marketingowi opublikowano pierwszą definicję marketingu sportowego autorstwa L.Kesler. Definicja, dziś nieaktualna brzmiała:„Marketing sportowy należy rozumieć jako działania podejmowane przez specjalistów marketingu produktów przemysłowych i usług, którzy wykorzystują sport jako instrument promocji produktów i usług. Te działania realizowane są poprzez sponsoring sportowy.”
Powstała ona w momencie kiedy organizacje i związki sportowe, kluby oraz zawodnicy nie używali narzędzi zarządzania marketingowego. Sport w ówczesnych czasach jest powszechnie wykorzystywany do kreowania i rozwijania marek rynkowych, a organizacje sportowe i kluby wykorzystują narzędzia marketingu strategicznego i świadomie budują swoje pozycje konkurencyjne..
Są dwie definicje stworzone przez badaczy sportowych, według których w zakres marketingu sportowego wchodzą trzy podstawowe obszary:
- Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport, wykorzystuje sport i widowiska sportowe do promowania produktów i marek. Używa sponsoringu jako najskuteczniejszego instrumentu współpracy przedsiębiorstw rynkowych z organizacjami sportowymi. Często odnosi się do promowania marek niezwiązanych z uprawianiem sportu.)
-Marketing produktów i usług związanych ze sportem, nie jest zawężony do tworzenia produktu tylko sportowego. Dotyczy organizacji sportowej, która zarządza w zaplanowany sposób: kreuje kulturę organizacji, skupia się wokół wartości symbolizowanych przez marke i komunikuje się z otoczeniem. Celem takiego zarządzania jest przyciągnięcie sponsorów i widzów, zdobywania finansowania i angażowanie do współpracy przedsiębiorstw rynkowych.
-Marketing organizacji sportowych, interpretacja marketingu sportowego jako marketingu organizacji sportowych, to kombinacja myśli M. Shank'a, A. Evans'a oraz D. Shilbury'ego . Została zaproponowana pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Definicja ta uwzględnia strategiczny charakter zarządzania organizacją sportową, którego celem jest nie tylko osiąganie wyniku sportowego ale również rozwój organizacyjny i ekonomiczny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz