piątek, 27 maja 2011

Narodowo - w reklamie - część 2.

Część 2.

Stereotyp Skandynawa

Kolejny narodowy stereotyp dotyczy Skandynawów. Skojarzenia nie dotyczą jedynie mieszkańców, ale także samych krajów i klimatu tam panującego. Obraz nakreślony w reklamie kosmetyków Neutrogena, przenosi nas w surowy, bardzo chłodny klimat. Bohaterka reklamy przed wejściem do domu, musi uporać się ze śniegiem i zimnem.

Problem z warunkami pogodowymi ma także kierowca samochodu dostawczego firmy Fjord. Zobaczyć to możemy w reklamie piwa Tyskie.



Skandynawom przypisywane jest duże opanowanie, spokój ducha i stabilność. Na duże bezpieczeństwo i zaufanie stawia Nordea – instytucja finansowa, której korzenie sięgają właśnie Skandynawii. Jej polityka opiera się o budowanie wizerunku stabilności, przejrzystości o dobrej jakości. W kampanii wizerunkowej banku Nordea pojawia się pochodzący z Finlandii Toni Hyyryläinen.

Five o’ clock, angielskie puby…

Five o’ clock - czyli brytyjski zwyczaj picia popołudniowej herbaty, to długoletnia tradycja. Anglik pije ciemne, mocne herbaty. Na przykład Earl Grey at 5 o’clock (Tetley Tea Back). Oprócz herbaty, inny napój jest równie popularny. Piwo. Smakuje najlepiej w prawdziwym, angielskim pubie. Piwo, to napój, który bierze udział w konkursach. po raz kolejny „Tyskie”otrzymuje medal w Londyńskich zawodach).

Stereotyp Niemca

Mieszkańcy Niemiec, stereotypowo postrzegani są jako ludzie pracowici, dokładni, obowiązkowi i precyzyjni (Niemiecka precyzja, hiszpański temperament – Seat). Ich samoocena jest raczej wysoka (Volkswagen, wszystko mamy lepsze). W reklamach można dostrzec także stereotyp Niemca nacjonalisty i perfekcjonisty. Tutaj, kampania Citroena Unmistakeably German, w której chłodny niemiecki graf o wybitnie nordyckim typie urody początkowo stacza w swojej bawarskiej posiadłości pojedynek, a następnie wyrusza w podróż po niemieckich autostradach do Berlina. Prowadząc, niczym automat, bez zbędnych ruchów Citroena, mija szereg krasnali ogrodowych oraz orkiestrę grającą na imprezie typu „Oktober Fest”. Po drodze zatrzymuje się w bawarskiej gospodzie na kiełbasę podaną przez „prawdziwą” Helgę. Wszystko to dzieje się przy dźwiękach „Walkirii”.



Stereotyp Rosjanina

Nasi wschodni sąsiedzi także w pewien stereotypowy sposób pojawiają się w polskich reklamach. Według „szufladki” Rosjanin uważany jest za jednego z rekordzistów picia alkoholu i dobrego kompana do wspólnej zabawy. Spot piwa „Tyskie - Młody Rosjanin po powrocie z Polski, opowiada o swoich „przyjaciołach z Polski” i naszej gościnności. A jego wspomnieniem i największą pamiątką jest piwo „Tyskie”. W reklamie widoczne jest również rozwarstwienie społeczeństwa rosyjskiego. Zobaczyć możemy przykład Rosjanina bardzo bogatego, ale też bardzo ubogiego. Ten pierwszy ubiera złoto, ma na sobie futro, jeździ limuzyną, spędza czas w ekskluzywnych klubach. Reklama Netii z udziałem Tomasza Kota – do dyskoteki przyjeżdżają młodzi ludzie, w drogich samochodach i ubraniach. Symbolem wysokiej pozycji są wyrzucane w powietrze pieniądze. Z drugiej strony Netia pokazuje zacofanych i biednych Rosjan, ślepo wpatrzonych w działania hipnotyzera.


Brak komentarzy: