sobota, 28 maja 2011

Slogan w reklamie

„Chociaż niewłaściwy slogan może wywrócić do góry nogami nawet całą kampanię reklamową, jest często i chętnie używany. Stanowi bowiem wyjątkowo skuteczne narzędzie zmiany postaw konsumenta”.

Wiele osób mimowolnie rozpowszechnianie slogany reklamowe, robiąc to tylko dla żartu. Slogan działa jak wirus, bardzo szybko się rozpowszechnia., gdyż przyciąga uwagę, szybko „wpada w ucho”.
Jednakże użycie sloganu w reklamie jest zawsze ryzykowne. Jakie więc powinien być slogan?
1. powinien być krótki i sugestywny- ma streszczać lub podsumowywać

2. powinien skłaniać do działania

3. zawierać emocje

4. zawierać polemikę

5. posiadać artystyczną formę i związki z poezją

W reklamach ważną rolę grają przenośnie i porównania. Często zaskakują i rozbudzają wyobraźnię. Jednak by przekaz został na dłużej w naszej pamięci powinien być zwięzły, naładowany emocjami i oryginalnością- właśnie te cechy zawierają slogany, dzięki czemu są w błyskawiczny sposób zapamiętywane. Proces ten można jeszcze bardziej przyspieszyć i wzmocnić, dbając o odpowiedni dobór słów, ze względu na ich brzmienie oraz rytm. Łatwe do wymówienia i rytmiczne slogany, najlepiej zaśpiewane, mogą nawet kilka razy dziennie przypominać o swoim istnieniu.

Jaki jest cel sloganu?
Głównym celem sloganu jest to, że można dzięki niemu tworzyć wyraźny image, czyli reputację firmy. Innym istotnym celem jest po prostu konkurowanie na tynku(hard-sell).

Należy jednak pamiętać, że użycie sloganu nie zawsze jest trafne. Slogan może wprowadzać pewne ograniczenia, gdyż przez jego zwięzłość konsument skupia się na jednym wyszczególnionym atucie produktu.

Użycia sloganu wymagają tylko niektóre reklamy. Przede wszystkim pomaga on wprowadzać na rynek w warunkach dużej konkurencji produkty o względnie niskiej cenie często kupowane.

„Grzechy” sloganu:

1.wymyślane naprędce przez amatorów

2. brak dokładnego badania reakcji przeciętnego odbiorcy na slogan

3. banał

4. mechaniczne przenoszenie sloganów z jednej kultury do drugiej

Źródło: Kwarciak Bogusław, Co trzeba wiedzieć o reklamie

A oto kilka najciekawszych sloganów ostatnich lat:


Coca- cola to jest to!





Simplus- wysyłasz koda, wyskakuje nagroda!


Mc'Donald’s I’m lovin’it!




Orlen- z nami wszędzie blisko!




Atlas, klej OK.!


Zabawa tkwi w Toffifee


Nimm2- łakocie i witaminy





Brak komentarzy: