piątek, 27 maja 2011

Billboardy na budynkach a nowe przepisy

Rynek reklam na budynkach mieszkalnych i biurowych w Polsce rządzi się swoimi prawami, które są dość niejasne. Resort infrastruktury chce wcielić w życie przepisy, które to uporządkują. Przygotowano projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych. Zawiera on między innymi zakaz instalowania urządzeń i reklam, które ograniczają oświetlenie dzienne w mieszkaniach w budynkach wielorodzinnych.

Mieszkańcy

          Wszystko zaczęło się od listu zrozpaczonych mieszkańców kamienic (mających dość reklam na swoich oknach, które zasłaniały im dostęp do światła) do ministra infrastruktury. Od umieszczenia reklamy, życie mieszkańców staje się koszmarem. W dzień są zmuszeni do palenia światła, a w nocy świecący billboard nie daje im zasnąć. Uskarżają się również na ograniczenia dostępu powietrza czy nieprzyjemny zapach farby. Zarządcy budynków często dekretem „ofiarowali” mieszkańcom winylowe siatki w oknach.


Interwencje urzędników wojewody

          Miały one miejsce z powodu licznych protestów mieszkańców stolicy, których okna zasłaniają ogromne reklamy. Przeanalizowali stan prawny reklam powieszonych na warszawskich blokach i kamienicach. - Okazało się, że niektóre firmy zajmujące się reklamą wielkoformatową łamią przepisy i przy tym wykorzystują luki prawne. W Warszawie zdarzyło się tak, że gigantyczna płachta reklamowa zasłoniła okna 30 lokatorom, bo urząd miasta spóźnił się z wydaniem decyzji o zakazaniu wieszania reklamy o jeden dzień. A według prawa ma na to 30 dni.



Nowe przepisy

          Przepisy, które zakazują umieszczania wielkich reklam na budynkach mieszkalnych, podpisane zostaną w pierwszym tygodniu czerwca, natomiast w życie wejdą pod koniec czerwca. Projekt zmian w tym zakresie przygotował wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Należy zaznaczyć, iż nie oznacza to, że wszystkie wielkie płachty znikną od razu. Umowy podpisane na wynajem powierzchni muszą wygasnąć. Przeciwko nowym przepisom protestują zarządcy dostający czasem nawet i kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie, którym może być ciężko zrezygnować z takiej sumy. W nowym przepisie dopuszczona będzie np. możliwość montowania reklam wielkoformatowych w przypadku robót budowlanych budynku, na którym jest umieszczona reklama. Praktycznie już teraz z powodu rzekomego „remontu” elewacji na ścianach montuje są reklamy, które wiszą na budynkach bez żadnego związku z domniemanym remontem.


Zdaniem ekspertów

          Eksperci twierdzą, iż przepisy te nie rozwiążą problemu. Niestety mogą mieć rację: wiele firm marketingowych ostatnio negocjuje wieloletnie umowy na wywieszenie reklam w najpopularniejszych miejscach. Jeśli zdążą sfinalizować umowy w ciągu czterech tygodni, to reklamy z okien nie znikną. Ponadto prawnicy podkreślają, że przepisy te nie zawierają wyraźnego zakazu instalowania takich urządzeń czy nośników, tylko uzależnia się tą decyzję od dostępu mieszkańców do nieograniczonego oświetlenia dziennego. Widoczne są braki w dokładnym określeniu pojęcia ‘nieograniczone oświetlenie dzienne’.


          Ostatnio RMF FM poinformowało, że na Euro 2012 mają zalepić brzydkie kamienice Warszawy wielkoformatowymi reklamami, w ten sposób „upiększając” miasto. Więc czy aby na pewno problem wielu mieszkańców został uregulowany?


Źródła:
http://www.tvn24.pl/12690,1590111,0,1,koniec-billboardow-na-pol-kamienicy,wiadomosc.html
http://www.tvn24.pl/12692,1620510,0,1,reklama-juz-okien-nie-zasloni,wiadomosc.html
http://www.tvn24.pl/12692,1601999,0,1,reklama-odslania-okna,wiadomosc.html
http://www.rmf.fm
http://www.mmsilesia.pl
http://www.polonia.net
http://www.tvn.pl
http://www.wiadomosci24.pl
http://www.skyscrapercity.com
http://www.atlex.pl
http://www.laboprint.pl/

Brak komentarzy: