piątek, 27 maja 2011

Psychologia zachowań konsumenckich. Część III

Dowiedzieliśmy się między innymi, że zmysł powonienia może zmylić nasze zmysły wzroku i dotyku. Zobaczmy tym razem czy zmysł wzroku może zmylić nasz zmysł smaku.



W tym przypadku istotne znaczenie mają badania, które przeprowadzono w jednym z supermarketów, którego klientów poproszono o degustacje czipsów z dwóch różnych torebek. Jedna z nich zrobiona była z woskowanego papieru i nie sprawiała problemów z otwarciem, druga z kolei była zrobiona z plastiku i otworzenie jej przysparzało większych trudności. Zwartość torebek była taka sama, lecz konsumenci różnie oceniali smak czipsów z jednej i z drugiej torebki.



Wyjaśnić można to wrażeniem jakie wywołała torebka plastikowa, której szczelność wskazuje, że dłużej zachowuje świeżość produktów, a zatem właśnie w niej znajdowały się preferowane przez konsumentów czipsy. Wnioski jakie wyciągnęli konsumenci opierały się na wyglądzie, a nie zawartości torebek. W rzeczywistości doświadczali oni różnych smaków tych samych czipsów.



Z podobnym zjawiskiem mieliśmy do czynienia w eksperymencie, w którym kobietom przedstawiono dwa słoiczki tego samego kremu, różniące się jedynie opakowaniem.

Na jednym umieszczono wzór z 2 kółek a na drugim z 2 trójkątów. Kobiety zostały poproszone o wypróbowanie kremu. Po jakimś czasie ponownie spotkano się z nimi i poinformowano je, że w nagrodę otrzymają ten krem, który bardziej im odpowiadał.


Przeważająca większość kobiet wybrała krem w słoiczku z kółkami, ponieważ charakteryzował się jak twierdziły badane lepszą jakością, miał lepszą konsystencję i łatwiej go było nakładać. Tym oto sposobem wzór przedstawiony na nakrętce stał się wyznacznikiem jakości kremu.


Fakt, że sposób w jaki postrzegamy figury zależy od kontekstu w jakim je umieścimy potwierdzają również inne badania. Zmiana kontekstu pociąga za sobą zmianę figury, tym samym sprawia, że to co uznajemy za rzeczywiste wcale rzeczywistym być nie musi.


Kreowanie takiej rzeczywistości może zatem zostać umiejętnie wykorzystywane przez ludzi zajmujących się promowaniem produktów lub tworzeniem strategii reklamowych. W jaki sposób robimy zakupy? Przed zaznajomieniem się z treścią tej publikacji pewnie większość z nas odpowiedziałaby, że w sposób świadomy. Jednak może rzeczywiście jest tak,z że to nie my wybieramy, że może ktoś wybiera za nas.



Psychologia zachowań konsumenckich. Andrzej Falkowski, Tadeusz Tyszka Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

(zdjęcie pochodzą ze stron: www.focus.pl, www.stylsopot.pl)



Brak komentarzy: