piątek, 27 maja 2011

Reklama telewizyjna cz. 1: Tworzenie spotu

Stale zwiększająca się liczba kanałów satelitarnych i cyfrowych oraz mnogość stacji naziemnych stwarza reklamodawcy wiele możliwości komunikowania się z publicznością. Choć nie każdy może wykorzystać telewizję (między innymi ze względu na ograniczony budżet), to wiele znaczących marek na rynku używa tego medium regularnie.

Historia

          Jeszcze 50 lat temu spoty telewizyjne były bardzo proste, a swoją formą przypominały odgrywanie na żywo reklamy prasowej. Na wielu z nich przedstawiony był prezenter, który mówiąc bezpośrednio do kamery, demonstrował produkt i mówił o jego zaletach i właściwościach. Forma zmieniła się, gdy agencje reklamowe zaczęły pisać scenariusze w pełni wykorzystując potencjał telewizji. Firmy produkcyjne potraktowały to jako poważny gatunek filmów.



Siła reklamy

          Reklama telewizyjna, według reklamodawców, jest jednym z mediów o największej sile perswazji i oddziaływania. Praca nad spotem telewizyjnym może zakończyć się owocną pracą każdego zespołu kreatywnego. Na podstawie scenariusza czy storyboardu zespół kreatywny może zrealizować spot z wykorzystaniem efektów specjalnych, muzyki, dialogu czy żywej akcji.



Połączenie

          Zadaniem producenta jest połączenie agencji reklamowej ze filmowym. Producent z agencji kontaktuje się z zespołem kreatywnym, ma za zadanie zapewnić najlepszego reżysera oraz studia filmowego do nagrania spotu. Odbywają się spotkania, na których pokazuje się przykładowe prace reżyserów, by wśród nich wybrać tego właściwego. Spotkania mają również na celu stworzenia podobnej wizji odnośnie sposobu nakręcenia reklamy. Producent agencyjny jest odpowiedzialny również za budżet i dysponowanie nim.



Po wyborze reżysera

           Producent w studiu filmowym musi zarządzać całością projektu produkcji: zorganizować rekwizyty, lokalizację, wynajem ekipy filmowej ze sprzętem i podpisywać niezbędne umowy. Jest także odpowiedzialny za organizację planu filmowego i całości postproducji. Zdarza się, że agencja reklamowa może mieć już wybranego reżysera, jednakże i tak bierze się pod uwagę nieznane projekty innych reżyserów.



Podsumowanie

          Jak sami widzimy, proces powstawania spotu reklamowego to długa droga pod względem organizacyjnym a czasem i logistycznym. Lata się zmieniają, dzisiaj prezenter zachwalający produkt nie przykułby naszej uwagi jak 50 lat temu. Reklamodawcy muszą i powinni wykorzystywać najnowocześniejsze technologie, by przykuć naszą uwagę. Możliwości technologiczne z roku na rok jest coraz więcej, lecz nie zawsze równają się one z możliwościami finansowymi.




Źródła:
Barfoot C., Burtenshaw K., Mahon N., Kreatywna reklama, Warszawa 2007.
http://www.streetzuup.com
http://www.smilingsoulmusic.com
http://www.sointeractive.pl
http://www.bydgoszcz.pl
http://www.arformat.pl

1 komentarz:

Krystian Zegarek pisze...

W drukarni CCS Druk Cyfrowy www.ccsdruk.pl nie zapłacisz dużo. Zachęcamy do przejrzenia naszej oferty.