Przewaga reklamy prasowej nad telewizyjną uwidacznia się w treściwości, transmitowania informacji. Ze względu na przyjętą teorię McLuhana o podziale na media zimne i gorące, to właśnie radio i prasa zaliczamy do drugiej kategorii. Im mniej rozbudowane komunikaty, tym bardziej wzrasta ich sugestywność. Cechują się precyzyjnością w ujmowaniu przesłania, jednostronnością i klarownością. Nie istnieje konieczność dopowiedzenia, interakcji ze strony adresata. Analizując tabelę, gdzie zestawiono rodzaje mediów oraz oceniono je pod kątem pięciu kategorii, czasopisma wyróżniają się najwyższym stopniem wiązania uwagi i prestiżu.
Warto wspomnieć, iż wykorzystuje ona strategię psychologicznego oddziaływania obrazem, ponieważ odznacza się największą zdolnością do skoncentrowania uwagi konsumenta. Proces odbioru komunikatu ma charakter sekwencyjny, podobnie jak książka - druk. Z tą różnicą, że czytając, wiemy od którego punktu zacząć. W przypadku reklamy nie jest to ustalone. Decyduje aparat wzrokowy, który wyłapuje to, co wyraziste, to, co mózg zapamiętał poprzez skojarzenia emocjonalne, racjonalne w mniejszym stopniu.
Wobec tego wypracowano określone środki w celu wywierania pożądanego efektu. Wykorzystuje się tzw. optyczny punkt centralny (miejsce, na którym wzrok zatrzymuje się najdłużej), mieszczący się na wysokości 1/3 od górnego krańca strony. Operuje się zazwyczaj intensywnymi plamami barwy, które wpływają rozluźniająco (np. zieleń, błękit) bądź pobudzająco (np. czerwień).
Przykład dobrze skonstruowanej reklamy:Istotne jest prawo wyrazistości, podnoszące stopień klarowności intencji przekazu. W tym celu stosuje się zasadę kontrastu co do kolorów czy układu i rozmieszczenia elementów kompozycji. Zalecane jest stworzenie efektu dynamizmu poprzez pokazanie obiektów w ruchu. Powoduje on ruch źrenic oka w pożądanym kierunku. Aparat wzrokowy, będący narzędziem poznania posiada swoje percepcyjne ograniczenia, w związku z tym celowo pozostawia się duży obszar pustej przestrzeni. Ogranicza się równocześnie z umieszczaniem obszernych treści słowa pisanego na rzecz obrazowości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz