Najczęściej stosowane techniki perswazyjne w reklamie:
1. Powtarzanie
Jest to podstawowy środek reklamy, odwołuje się do procesu uczenia i bazuje przede wszystkim na teoriach pamięci. Te same reklamy wciąż się powtarzają, a by uniknąć znużenia widza modyfikuje się je. Powtarza się także ich usytuowanie w ramówce programu oraz pory emisji bloków reklamowych. Jeśli ta technika zostanie nadmiernie wykorzystana, może wystąpić efekt odwrotny.
2. Niezwykłość przekazu
Aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, twórcy reklam wykorzystują różne środki formalne i treściowe. Może to być np. ożywianie martwych przedmiotów bądź komputerowe efekty wizualne i dźwiękowe.
3. Stereotyp
Stereotyp jest bardzo często wykorzystywany w reklamie. Najczęściej dotyczą one płci, ról zawodowych i rodzinnych. Przekaz staje się bardziej przystępny ułatwia identyfikacje odbiorcy.
4. Publiczność odziedziczona
Ta metoda polega na łączeniu komunikatu reklamowego z innym atrakcyjnym przekazem dla odbiorcy np. łączenie bloku reklamowanego z audycją dla dzieci. Możemy się spotkać z dwiema odmianami tej techniki, widz może uniknąć reklamę albo oglądany przez niego film zostanie przerwany przez reklamę, w tym przypadku widz nie jest w stanie uniknąć reklamy.
5. Moda
Reklama bardzo często wykorzystuje w przekazie istniejącą modę albo tworzy własną.
6. Symbol
Symbolem w reklamie może być właściwie wszystko, zarówno przedmioty, gesty znaki graficzne ale także hasła reklamowe i slogany. Reklama odwołuje się do symboli już istniejących ale często tez tworzy własne. Tak czy inaczej zawsze są one proste, łatwe do zapamiętania i można je powiązać z jakąś ideą.
7. Selekcja
Oznacza to, że reklama jest selektywna w prezentacji faktów, argumentów i ocen. Często w ogóle nie prezentuje walorów reklamowanego produktu, a bywa, że i jego samego. W każdej reklamie występuje jakieś niedomówienie.
8. Autorytet
Bardzo często w przekazie reklamowym wykorzystywany jest autorytet znanej postaci w danej dziedzinie. Dzięki temu przekaz staje się bardziej wiarygodny i podnosi się jego prestiż.
9. Etykietowanie
Ta metoda jest powszechnie stosowana w reklamie. Również wykorzystuje procesy pamięci i uczenia się. Etykiety fukcjonują zamiennie z nazwami towarów i wywołują natychmiastowe skojarzenia. Dzieci bardzo szybko i chętnie je podchwytując i powtarzają.
10. Sugestia
Jest bardzo często praktykowana w reklamie, polega na apelowaniu do kogoś z pominięciem argumentacji oraz mocnym zaakcentowania wezwania. Pewne formy oddziaływania na podświadomość również zaliczamy do sugestii.
11. Oddziaływanie pośrednie
Ten sposób okazuje się bardzo skuteczny, bazuje na docieraniu do konsumenta nie wprost, ale poprzez inne osoby. Dlatego w reklamach skierowanych do kobiet występują dzieci, a w reklamach męskich kosmetyków i ubrań występują kobiety.
12. Reklama/ perswazja socjologiczna
Taka reklama odwołuje się do szerszej zbiorowości, pokazuje indywidualnemu odbiorcy jak żyją inni, co kupują, wyznacza standardy, wzorce, modele. Ludzie są nie do końca świadomi coraz to nowych i lepszych rzeczy. A cały ten świat kreowany przez reklamę jest sztuczny i upozorowany.
Paweł Kossowski „Dziecko i reklama telewizyjna”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz