środa, 25 maja 2011

Reklama w mediach. Czyli korzyści oraz wady wynikające z użycia różnych środków masowego przekazu cz.1

Radio, telewizja, prasa to nie liczne z mediów, które są niezwykle pomocne producentom w reklamowaniu swoich produktów. Nie wątpliwie najdłuższa historią poszczycić może się prasa, jednak nie jest ona tak jak kiedyś medium najbardziej korzystnym dla reklamodawców. Dzieje się tak oczywiście za sprawą coraz to nowszych technologii, które wypierają bądź zastępują stare metody reklamowania się. Telewizja w ostatnich latach wiedzie prym wśród metod reklamowania, zastanówmy się jednak dlaczego. Jakimi cechami charakteryzuje się reklama emitowana w każdym z wcześniej wymienionych środków masowego przekazu.

Reklama telewizyjna

W Polsce ok. 50% ogółu wydatków na reklamę w mass mediach przeznacza się na reklamę telewizyjną. Dzieje się tak dlatego ponieważ reklama telewizyjna dociera do największej widowni. Dzięki dużemu zasięgowi koszt dotarcia do jednej osoby jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi mediami. Reklama telewizyjna oferuje również potencjalnym reklamodawcą możliwość przyciągnięcia uwagi odbiorcy dzięki wykreowaniu reklamy silnie oddziałującej na potencjalnego klienta . Wpływ ten wynika przede wszystkim z możliwości telewizji, czyli połączenia ruchu, obrazu oraz dźwięku w jedność. Ostatnim plus reklamy telewizyjnej jest jej stosunkowo duża wiarygodność, dzieje się tak ponieważ dla wielu reklama telewizyjna wyraża prestiż.

Do wad reklam emitowanych w telewizji należy wymienić przede wszystkim: wysokie koszty ogólne, które związane są z dużymi kosztami produkcji, emisją czy ewentualnymi wysokimi honorariami dla występujących w spotach gwiazd. Kolejną z wad telewizji jest mała selektywność odbiorców, nie możemy jasno stwierdzić kto ogląda poszczególne programy. Ulotność reklamy telewizyjnej to kolejna wada, po emisji reklamy w telewizji nie zostaje po niej coś materialnego, jak na przykład w przypadku prasy. Jedną z ostatnich wad jest natarczywość tej formy reklamowania się, wielu traktuje ją jak intruza, który przerywa nasz ulubiony program czy serial.

Prasa codzienna

Najważniejsza jej zaletą jest jej fizyczna trwałość, co w tym aspekcie czyni ją nie wątpliwie bardziej atrakcyjną od reklamy telewizyjnej. Szybkość wprowadzenia reklamy do prasy to ważna korzyść, nie trzeba reklamy tak długo przygotowywać jak w przypadku telewizji, dlatego jesteśmy wstanie podać szybko informacje dotyczące np. wyprzedaży, promocji. Gazety służą również czytelnikom do porównania ofert sklepów, firm usługowych itd. Na koniec warto zaznaczyć iż reklama prasowa wymieniana jest jako najbardziej wiarygodna dla odbiorcy. To właśnie z reklamy prasowej najczęściej korzystamy, kiedy potrzebujemy pomocy fachowca.

Podstawową wadą reklamy prasowej jest ilość reklam ukazujących się na jej łamach, sprawia to że wiele reklam po prostu pozostaje nie zauważonych. Ograniczenia wynikające z możliwości zastosowania nie wielkiej ilości kolorów wpływają ujemnie na możliwość stworzenia odpowiedniego nastroju. Ostatnią z wad reklamy prasowej jest trudność w dotarciu do młodych ludzi, gdyż czytają oni zazwyczaj czasopisma.

Brak komentarzy: