środa, 25 maja 2011

Stereotypowy wizerunek Araba – terrorysty przy konstruowaniu spotów reklamowych, cz. IV

      Kolejnym spotem, który chciałabym omówić, jest ponad minutowa reklama wyborcza amerykańskiego polityka Dana Finnelly’ego, kandydującego do Kongresu Stanów Zjednoczonych




Film rozpoczyna się od rozmowy dwóch Arabów o powierzchowności przeciętnego Amerykanina („zachodni” ubiór, lekki zarost), planujących zamach terrorystyczny. Po tej krótkiej etiudzie następuje istne „wejście smoka”; łysiejący, podstarzały mężczyzna, będący w bojowniczym nastroju, wchodzi w kadr i zwracając się do kamery, gromkim tonem oznajmia: „Wyślijcie mnie do Waszyngtonu, a ja wyślę naszych wrogów tam, skąd przyszli (…). Skończmy wreszcie z poprawnością polityczną!”.

Następnie, przyjmując postawę Supermana, wskazuje ręką na starszego, białego mężczyznę, pytając: „Czy tak wygląda terrorysta? Nie!.” Po tych słowach polityka, pojawia się postać jednego z „terrorystów”, próbującego złowrogim spojrzeniem wywrzeć wrażenie na odbiorcy komunikatu reklamowego. Nasz bohater komentuje to tymi słowami: „Właśnie tak wygląda terrorysta!”, po czym „częstuje” nas monologiem na temat bezpieczeństwa, skuteczności wojny z terroryzmem i posłannictwa Ameryki.

Szowinistyczne hasła, jaskrawa nietolerancja (anty – arabizm) oraz głęboko zakorzeniona nienawiść zderzone są (a może uzupełnione?) z pozytywnym autostereotypem Amerykanina jako obrońcy cnót obywatelskich, demokracji i uniwersalnych wartości. W tym wypadku funkcjonuje on [autostereotyp – przyp. autorki] jako pozytywny człon opozycji, człon negatywny jest nacechowany obcością[1].

Twórcy tego spotu wyborczego posłużyli się tzw. spinem. czyli mocno zniekształconym obrazem rzeczywistości na czyjąś korzyść (w tym wypadku polityka). Przesłanie reklamy zakrawa ksenofobię lub/i nacjonalizm: niebezpieczeństwa dla świata cywilizowanego nie stanowi śniady człowiek w turbanie, który wyznaje islam i mówi w języku arabskim (stereotyp Araba – terrorysty); zagrożeniem jest każdy człowiek o ciemnej karnacji! Takie nastawienie nie jest już przejawem stereotypowego myślenia, to rasizm. Spot ten jest też przykładem tzw. czarnej propagandy; fałszywej, zastraszającej i pozbawionej skrupułów[2].


[1] Jerzy Bralczyk, op. cit., s. 194.
[2] Denis Mcquail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007, s. 517.

Brak komentarzy: