środa, 4 maja 2011

Pułapki reklamy

Obecnie najczęściej widzianym przez nas obrazem są reklamy. Obserwujemy je (często nie zdając sobie z tego sprawy) kilkadziesiąt codziennie. Znajdują są wszędzie - na ulicy, w sklepach, gazetach, telewizji, w Internecie. Są specyficznym przekazem informacji. Nie mówią o teraźniejszości, często odnoszą się do przeszłości, natomiast zawsze są kierowane w przyszłość.




Każda reklama ma jasny cel: ma wzbudzić w widzu chwilowe i częściowe niezadowolenie z aktualnego życia i ukazać, że może być lepiej. Pod warunkiem, że staniemy się posiadaczami danego produktu. Charakterystyczną cechą reklam jest to, że tak naprawdę każda z nich ma swojego odbiorcę. Nie zapamiętujemy wszystkich reklam, które widzimy, zapadają nam w pamięć tylko te, które albo mają dobry design i wywierają na nas wrażenie, albo oferują coś, co jest nam aktualnie potrzebne. W dzisiejszym świecie reklama stanowi jedno z najlepszych sposobów na manipulację i oszukanie wzroku odbiorcy. Świat przedstawiony w reklamie rzadko bywa rzeczywisty. Ukazuje piękne barwy, szczęśliwe rodziny, idealne sylwetki. Każdy reklamowany produkt wydaje się być lepszy od innych.




Trafne jest stwierdzenie „reklama dźwignią handlu”. Ludzie poprzez nią wpadają w pułapkę widzenia, wydaje im się, że jeśli zakupią dany produkt będą szczęśliwsi, ktoś im go pozazdrości, będą lepsi. Firmy prześcigają się w pomysłach aby zdobyć nowych klientów. W ten sposób popadamy w pułapkę i kupujemy produkty, których tak naprawdę nie potrzebujemy.

Brak komentarzy: