Przyzwyczailiśmy się zamykać wszystko w klamrę definicji. Ograniczać na potrzeby klaryfikacji i klarowności dyskutowania o pewnych zjawiskach i pojęciach. Poza wyznaczonymi zapowiedziami znajdują się ogromne przestrzenie nieznanego i niesfornego, czyli ambient.
Ambient kojarzy się z efektem zaskoczenia, z niestandardowością, zrywa z typowym ujęciem tematu, proponuje nowe nośniki lub wykorzystuje sposób nieszablonowy te stare. Raz wykorzystany pomysł staje się jednak starym pomysłem, jest kopiowany i przyswajany przez inne firmy- w którym momencie ambient przestaje byc ambientem?
Ambient Marketing to szerokie pojęcie i stosunkowo słabo sprecyzowane na polskim rynku. Na rynkach bardziej rozwiniętych to słowo pochodzi od słowa "ambiente" czyli otoczenie. Ambient marketing to wszystkie działania wykorzystujące cechy konkretnego otoczenia do komunikacji marketingowej. Cele takich działań to przede wszystkim zaskoczenie odbiorcy i wywołanie szumu wśród grupy docelowej oraz wzmianki w mediach masowych i w sposób ten wyróżnić się spośród gąszczu przekazów docierających do odbiorcy. Jest to zdecydowanie przekaz z naciskiem na jakość a nie na ilość. W Polsce utarł sie zwyczaj żeby wszystko, wszystko co nie da się zidentyfikować z liczbą sekund lub metrów kwadratowych powierzchni wrzuca się do kategorii ambientu, w tym reklamę pneumatyczną, promotorów stojących z bannerami na skrzyżowaniach, stoiska w galeriach handlowych,- chodzi o już wiele razy powtarzane działania i jako takie one nie powinny być zaliczane do ambientu.
Pierwszym znamieniem reklamy ambientowej jest symbioza z klientem, bliskość z jasno określona grupą docelową i precyzyjne dopasowanie narzędzi do rytuałów i zwyczajów odbiorcy. Trudno wskazać dziś nośniki naprawdę oryginalne, do celów kampanii zostało już wykorzystane praktycznie wszystko: od przydrożnego hydrantu, po solniczkę w restauracji czy kosz na śmieci. Reklama wdarła się w intymne przestrzenie toalety, zadomowiła się w windach, na plażach i na kontenerach. Trudno wskazać miejsca dziewicze, może jedynie te, które do których dostępu broni sacrum lub wyższa idea kultury. W momencie kiedy zakres środków już nieco się wyczerpał i ograniczył dochodzi wykraczająca poza standard kreatywna wyobraźnia agencji reklamowych. Kolejnym atrybutem reklamy ambientowej jest jej oryginalności efekt zaskoczenia, który wywołuje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz