poniedziałek, 23 maja 2011

Reklama farmaceutyczna cz.1

Znakiem dzisiejszych czasów jest to, że coraz częściej sięgamy po najrozmaitsze produkty lecznicze. Każdemu coś doskwiera, każdy ma jakieś dolegliwości, a dzięki temu stajemy się łatwym kąskiem dla koncernów farmaceutycznych. Poprzez prowadzone z wielkim rozmachem kampanie reklamowe coraz skuteczniej wmawiają nam, że to właśnie ich produkt uwolni nas od bólu. Często jest jednak tak, że reklamy leków budzą poważne wątpliwości natury prawnej oraz etycznej.
Problem jest bardzo istotny, bowiem dotyczy zdrowia, a nawet życia każdego z nas.
Czy są jakieś regulacje, zarówno prawne jak i etyczne, które wyznaczają granice tego, co przystoi a co nie w reklamie produktów leczniczych?
Czy w Polsce łamie się prawo?


Granice reklamy produktów leczniczych wyznaczane są przez to, do kogo jest ona adresowana. Istnieje podział na reklamę skierowaną do ogółu społeczeństwa oraz reklamę do specjalistów, czyli do lekarzy i farmaceutów. Reklama skierowana do specjalistów ma mniej ograniczeń, gdyż z racji posiadanej przez nich wiedzy są oni bardziej odporni na rozmaite sztuczki reklamowe. 
Przynajmniej tak to wygląda w teorii.



W przekazach reklamowych kierowanych do ogółu społeczeństwa nie wolno promować leków na następujące choroby:
  • nowotwory,
  • cukrzyca i choroby związane z metabolizmem,
  • gruźlica,
  • wszystkie choroby przekazywane drogą płciową,
  • choroby zakaźne,
  • chroniczna bezsenność1.

Zakazy i ograniczenia dotyczące reklamy produktów leczniczych:
  • nie wolno sugerować odbiorcom, że dany lek ma 100% skuteczność oraz, że wizyta u specjalisty nie jest konieczna; zabronione jest posługiwanie się reklamą porównawczą oraz zwrotami mówiącymi, że jeżeli odbiorca nie zażyje danego leku to jego stan ulegnie pogorszeniu; w reklamie do przeciętnego obywatela nie wolno posługiwać się wizerunkiem lekarzy, aptekarzy, a także osób cieszących się społecznym zaufaniem. Postaci takie mogą sprawić, że przekaz zyska na autentyczności; w reklamie nie można także zbyt dokładnie przedstawiać jednostki chorobowej, ponieważ odbiorca na podstawie takiego opisu może sam postawić sobie diagnozę, często błędną, a konsekwencje tego mogą być bardzo poważne; reklamy do szerokiego grona odbiorców nie mogą informować o lekach na receptę ani o takich, które mają identyczną nazwę jak lek z przepisu specjalisty;
  • reklamy nie mogą wprowadzać w błąd, muszą być rzetelne, prawdziwe i obiektywne, zarówno te kierowane do lekarzy jak i do każdego z nas;

  • nie mogą posługiwać się zwrotami wartościującymi – najlepszy, najpewniejszy, najzdrowszy, najbardziej skuteczny, etc.;
  • w aptekach nie wolno reklamować leków przy użyciu urządzeń audiowizualnych i dźwiękowych;
  • nie wolno posługiwać się wizerunkiem dzieci, używać barwnych przekazów, postaci z komiksów;
  • nie wolno nadmiernie eksponować bólu i cierpienia;
  • zakazana jest dyskryminacja ze względu na płeć, rasę czy wiek;
  • nie powinna wzbudzać strachu, obaw o zdrowie nasze, ale także naszych bliskich;
  • nie wolno koncentrować się na substancji wchodzącej w skład danego leku;
  • w przekazie do ogółu społeczeństwa nie można promować leków refundowanych;
  • zabronione jest sugerowanie jakoby działanie danego produktu zależało od jego naturalnych właściwości;
  • reklamodawcy nie mogą przekazywać, że leki są całkowicie bezpieczne.
1E. Traple, Prawo reklamy i promocji, Wyd. Prawnicze „LexisNexis”, Warszawa 2007, s. 79.

Źródła:

-Prawo reklamy i promocji,Wyd.Prawnicze ,,LexisNexis",Warszawa 2007

Brak komentarzy: