niedziela, 15 maja 2011

Formy reklamy w Internecie

Z biegiem czasu i rozwojem techniki reklamodawcy przekonali się, że przeniesienie się do Internetu może przynieść im spore korzyści. Wyszukiwarki Internetowe to w tym momencie największe katalogi reklamowe na świecie. Dostępne dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Na rzecz Internetu działa również fakt, iż ludzie mniej czasu poświęcają na czytanie gazet czy ulotek, a więcej na surfowanie w Internecie. Wszystko czego szukamy możemy odnaleźć w niespełna minutę. Wystarczy wpisać szukaną frazę w wyszukiwarce i zostaniemy wręcz zalani linkami do różnych przedmiotów. Na stronach tematycznych pojawiają się wszędobylskie bandery reklamowe, które wyświetlają reklamy przedmiotów, które mogą nas zainteresować.
Aby zacząć się reklamować w Internecie nie trzeba wiele: wystarczy strona w Internecie, następnie trzeba zaistnieć w wyszukiwarce Google (podobno aż 99% użytkowników w Polsce używa właśnie jej), następnie musimy się zdecydować na to jaka forma reklamy nas interesuje.
Zacznijmy od reklam w wyszukiwarce. Te możemy podzielić na dwa rodzaje: organiczne i sponsorowane. Pierwsza opcja jest bezpłatna, natomiast druga już będzie troszkę kosztowała. Aby dostać się do wyników organicznych należy wypozycjonowac swoja stronę, a to jeśli się nie znamy sami na tym kosztuje.

Linki sponsorowane ostatnimi czasy cieszą się dużym zainteresowaniem, a samo Google na nich zarabia. W tym przypadku płaci się za określoną ilość kliknięć w reklamę, gdy ją przekroczymy reklama przestaje się wyświetlać. Jednakże, ta forma reklamy wciąż źle się kojarzy. Jeśli coś jest sponsorowane to doszukujemy się zazwyczaj w tym jakiegoś oszustwa.

Inną formą reklamy, już nie w wyszukiwarce, są banery internetowe. Jest to graficzna forma przekazania treści reklamowych. Mogą być w formie statycznej – zwykły plik JPG, lub w wersji flash – dynamiczna, lecz wymagająca od użytkownika zainstalowanego Flash Playera. Aby był skuteczny, musi:
·             przyciągać wzrok,
·             treść musi być zwięzła,
·             Długość animacji nie powinna być za długa gdyż widzowie mogą się znudzić,

Inną formą jest tak zwany e-mailing, który w wielu przypadkach ląduje w spamie. Taka forma reklamy jest często stosowana ze względu na niski koszt wdrożenia. Lecz jej skuteczność jest w tym momencie znikoma przez systemy filtrowania poczty.
Istnieje jeszcze pop-up i pop-under czyli reklama pojawiająca się w osobnym oknie przeglądarki w momencie wejścia na jakąś stronę. Pop-up uważa się za najbardziej inwazyjna formę reklamy internetowej i przez to najbardziej znienawidzonej przez internautów. Pop-under pojawia się pod oknem przeglądarki aktualnie oglądanej i pojawia się dopiero po zamknięciu tego okna.

Tapeta internetowa to również jedna z form inwazyjnych reklam – jest to graficzna reklama pełnoekranowa, w której nie rzadko pojawiają się dźwięki. Swoja treścią zupełnie przykrywa stronę.

Jak widać niektóre reklamy są bardziej, a inne mniej efektywne. Jednak chyba najpopularniejszą formą reklamy internetowej jest banner reklamowy. Pozostaje najmniej inwazyjny oraz najbardziej przyciągający wzrok. 

Brak komentarzy: