środa, 25 maja 2011

Ambient w słusznej sprawie

Na temat reklamy ambientowej powstał już niejeden artykuł oraz niejeden wpis, również na tym blogu. Warto jednak pochylić się nad tą kwestią jeszcze raz - konkretnie na wykorzystaniu jej do reklam społecznych.

W najnowszym wydaniu Wysokich Obcasów. Opisany jest przykład kampanii społecznej z wykorzystaniem techniki ambientu. Sytuacja wygląda mniej więcej tak:

Kobieta wchodzi do sklepu z bielizną. Upatruje sobie konkretną rzecz, przymierza ją, decyduje się kupić. Idzie do kasy. Płaci. Nie zauważa, że przy pakowaniu jej zakupów, ekspedientka wrzuca do torby mały, różowy klips. Klientka wychodzi, jednak przy wyjściu zaczynają odzywać się bramki kontrolne. Okazuje się, że bramki włączone zostały właśnie za sprawą tego klipsa. Kobieta go wyciąga i czyta „To, co człowiek przegapi, znajdzie maszyna. Wczesny sygnał ratuje życie. Umów się na mammografię”.

Technikę ambientu chętnie wykorzystują organizacje zajmujące się obroną praw człowieka i praw zwierząt. Tłumaczy się to na kilka sposobów. Poruszane przez nie kwestie często są przemilczane. Sami zainteresowani nie chcą o tym mówić. Dlatego też, by zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat istnienia pewnych problemów, konieczne jest wykorzystanie nietypowej i zaskakującej formy przekazu.

Przykładem może być kampania społeczna mająca na celu zwalczanie przemocy domowej.





Przeprowadzono także kampanię dotyczącą ochrony praw zwierząt.








Tego typu reklama ukazuje się w określonym czasie. Zaprezentowany przykład dotyczy głównie sezonu wakacyjnego. Mają miejsce przypadki przywożenia egzotycznych zwierząt. Transportowane są one w zupełnie nieprzystosowanych warunków i często właściciele nie mają w ogóle świadomości, jak takim zwierzęciem się opiekować.

Jak się okazuje, ambitent można wykorzystywać także w innych dziedzinach. Argentyńska projektantka chciała znaleźć pracę w jednej z agencji reklamowych. W tym celu zleciła wykonanie graffiti, na którym znalazła się m.in. nazwa agencji.



Ostatecznie projektantka otrzymała pracę w innej agencji reklamowej.



I tak można właśnie podsumować reklamę ambientową w reklamach społecznych – może ona dotrzeć do zupełnie innego odbiorcy niż się spodziewano. Najważniejsze jednak, że może przynieść zamierzony efekt, jakim jest w tym przypadku zwrócenie uwagi na konkretne problemy.




Źródła:

http://abduzeedo.com/most-creative-ads-series-domestic-abuse

http://www.wwfpl.panda.org/fakty_ciekawostki/reklamy_wwf/

http://www.3a.com.pl/ambient-rozmowa-kwalifikacyjn/

Brak komentarzy: