środa, 25 maja 2011

Sztuka marketingu

Ile plakatów widzieliście w ostatnim tygodniu? Ile można ich spotkać w jednym mieście? Ile na jednej ulicy? Jedna tablica ogłoszeniowa...?

Co łączy sztukę z reklamą właśnie plakat, afisz, billboard. Te wyroby poligraficzne powstały w celach propagandowych i reklamowych. Dotyczą zarówno produktów jak i usług. Mogą przedstawiać repertuar kinowy czy teatralny. Prezentują kandydatów w zasie wyborów i pretendentów do konkursowych nagród. Czy dotyczą osób czy rzeczy, ich przesłanie jest jednoznaczne. Mają zwrócić uwagę na przedstawianą treść.


Fotografia, malarstwo, rysunek, grafika - to one pomagają właściwie i przekonująco przedstawić istotne dane. Innym sposobem na zwrócenie uwagi jest wykorzystywanie w tym celu rozpoznawalnych twarzy. Liczy się także czcionka. Co do tekstu - czy ma to coś wspólnego z literaturą? Zabawa słowem to coś, co przyciąga uwagę. Liczne parafrazy i metafory w hasłach nie są rzadkością. Uwagę najbardziej przykuwają teksty niebanalne, oryginalne (czasem niecenzuralny język, czasem słownictwo żargonowe dostosowane do grupy adresatów), zawsze przemyślane.

Bez plakatu trudno byłoby o udaną kampanię reklamową, choć przy tej ilości często nie zauważamy nowych "wywieszek". To właśnie powód wymyślnia coraz bardziej innowacyjnych iustracji i tekstów. Jakby nie patrzeć, dzięki temu sztuki wokół nas co niemiara.

Brak komentarzy: