sobota, 7 maja 2011

Reklama społeczna

Czym jest reklama społeczna?

         Reklamą społeczną nazywamy reklamę, która ma na celu wywołanie społecznie pożądanych zmian. W języku angielskim reklama społeczna określana jest jako social ad oraz (częściej) jakopublic service advertising (PSA).
Istnieją kontrowersje co do ścisłego określenia zakresu zainteresowań reklamy społecznej. Przykładowo trudno określić, czy należy do niej reklama artystyczna. Która z jednej strony nie ma konkretnych celów, z drugiej może funkcjonować jako element animacji społeczno - kulturalnej, a ponadto jest formą promowania sztuki jako takiej. Ostatecznie jednak zwykle zostaje ona uznana jako "społeczna". Natomiast nie każda reklama niekomercyjna jest społeczną - absolutnie za takową nie można uznać reklamy politycznej.


SKUTECZNOŚĆ
Zmierzenie efektywności reklamy społecznej często jest znacznie trudniejsze, niż w przypadku reklamy komercyjnej. Wynika to między innymi z faktu, iż w reklamie społecznej nie można korzystać z takich wskaźników, jak np. wielkość sprzedaży (chyba że reklama społeczna dotyczy np. apelu o pomoc finansową na określony cel). Mimo to badania skuteczności są możliwe i prowadzone.
Przykłady efektów kampanii reklam społecznych:
  • W listopadzie 1997, tzn. w czasie trwania kampanii Powstrzymać przemoc domową, o 170% względem miesięcy poprzednich wzrosła liczba połączeń z Niebieską Linią.


    Dwa podstawowe typy reklam społecznych:
    • Pierwszy, to reklama, która przestrzega lub skłania do podjęcia działań dla własnego dobra – jak np. kampania Płytka wyobraźnia to kalectwo, ostrzegająca przed nieostrożnym skakaniem do wody w nieznanych miejscach.


      • Drugi typ to reklama, która usiłuje skłonić odbiorcę do udzielenia pomocy lub działania dla dobra innych – jak np. akcja Pomoc powodzianom.

      W obu przypadkach przekaz oparty jest na emocjach, aby reklama była skuteczna musi spełnić kilka warunków:
      • W pierwszej z kategorii komunikat musi wzbudzić silny lęk, wskazać sposób, w jaki można usunąć jego przyczynę oraz przedstawić rozwiązanie problemu, które jest skuteczne i możliwe do zastosowania przez odbiorcę.
        Warunkiem skuteczności jest zachowanie takiej właśnie , a nie innej kolejności przekazywanych informacji.
      • Inna jest zasada dla przekazów nakłaniających odbiorcę do pomocy innym. W tym przypadku wywołane przez reklamę współczucie nie jest tożsame z późniejszą reakcją. O skuteczności reklamy tego typu decyduje przede wszystkim dostępność i łatwość udzielenia pomocy. Więcej ludzi wyśle sms-a niż dokona przelewu w banku. Bardzo istotnym elementem jest czas. Im więcej czasu upłynie od chwili odbioru reklamy, tym słabsza siła przekazu. Pozytywnym przykładem jest kampania Pajacyk na rzecz głodujących dzieci, która łączy prostotę z dostępnością.


Brak komentarzy: