Jednym z największych błędów w marketingu jest próba wykorzystania reklamy do rozciągnięcia asortymentowego marki:
- kopiarki Xerox, komputery Xerox
- gin Tanqueray, wódka Tanqueray
- ketchup Heinz, sos salsa Heinz
Rozciągnięcie linii asortymentowej jest szczególnie niebezpieczne w przypadku, kiedy reklama jest podstawowym kanałem komunikacji z otoczeniem i informowaniem go o poszerzeniu linii produktów lub usług. Xerox, jedna z najlepiej zaawansowanych technologicznych firm na świecie, próbował wprowadzić na rynek linię komputerów dużej mocy. Następnie próbował wprowadzić komputery osobiste również pod marką Xerox. Oba posunięcia okazały się nieudane.W obu przypadkach Xerox wykorzystał reklamę jako podstawowy środek przekazu informacji.jednakże reklama nie cieszy się wiarygodnością wśród klientów. Xerox wypracował swoją reputacje w zakresie kopiarek. Nie ma to jednak przełożenia na komputery.A reklama nie zapewni wiarygodności ani kopiarkom ani komputerom. Wiarygodność i reputacja pojawiają sie jako efekt wysiłku PR. Zdolność Xeroksa do poszerzenia marki była także hamowana przez fakt, że Xerox nie był pierwszy w dziedzinie komputerów.Nie wiele miał do zaoferowania ponad to, co oferowała konkurencja. W efekcie rozgłos medialny, jaki osiągnięto, był w najlepszym przypadku neutralny. Sukces lub porażka opierały się na reklamie. Jeśli polega się na reklamie, próbując zbudować sukces marki, to taka marka jest w poważnych kłopotach
na podstawie książki: Al i Laura Ries; Upadek reklamy i wylot PR. oraz materiałów z internetu.
www.wikipedia.pl
www.xerox.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz