środa, 13 maja 2015

Reklama językiem manipulacji

W reklamy w telewizji , sklepach na bilbordach ma przekonać nas do zakupu towaru , usług. Reklama muni być kolorowa , dobrze dobrana muzyka a przede wszystkim jaki znajduje się w niej tekst skłaniający nas abyśmy wzięli ich towar.


Język w reklamie żeby „ chwycił ‘’ odbiorcę za ucho musi być ciekawa,  dopasowana do muzyki.  Jest to język sloganów , wyraża hasło , sentencję , używany w celu zachwalenia towaru , do wzbudzenia chęci kupna i skorzystania z usługi oraz abyśmy kojarzyli ten tekst z marką produktu. Język reklamy tworzy odbiorcy  magiczny świat , działa na wyobraźnię , musi być melodyjna , rytmiczna. Tekst jest łatwy do zapamiętania , krótki. Kojarzony jest ze szczęściem, radością , pełnym luksusem.  Kiedy dojdzie do sytuacji, że dwóch odbiorców rozmawia ze sobą o wybranym  produkcie, to obydwoje mają w pamięci zapamiętany tekst z reklamy. Kojarzy im się z czymś dobrym , pozytywnym. Twórcy reklam prezentują w reklamie wartości uniwersalne , używają słów i wyrażeń pozytywnych , emocjonalnych, jak rodzina , mama , bezpieczeństwo. Jeśli  jest mowa o tekstach z reklamy o produktach , również tyczy się to tekstów promujących sklepy przykładowo reklama  „Media Mark nie dla idiotów ‘’ lub „ Biedronka codziennie niskie ceny ‘’.

Przykładem wybrałam reklamę „ Beko” . Tekstem kojarzącym się z tą marką produktów jest „ OOOO BEKO !!! ‘’ . Początkowo słyszymy melodyjne teksty piosenki wraz z tekstem. Dobrana do sytuacji, szczęśliwa rodzinka korzysta z sprzętu marki . Dopiero na samym końcu reklamy jest główny test promujący markę. Twórcy reklamy w ten sposób , że początkowo wrzucili melodyjny test z pokładem wraz z scenami szczęśliwej rodzinki , dopiero na końcu był pokazany test „ OOOO BEKO ‘’ . Chcieli w ten sposób nakłonić odbiorcę do całości obejrzenia reklamy.
                                   Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=ubgzGK1Vkxg

Innym przykładem takich reklam jest wyemitowany kilka lat temu leku „ Etopiryna’’ .  Jedną z najbardziej znanych tekstów reklamowych wtedy jest to „ Goździkowa  przypomina na ból głowy Etopiryna ‘’ . Bohaterką reklamy jest sąsiadka Goździkowa.  Widzimy jak kobieta dziękuje głównej bohaterce za  polecenia  tabletek na ból głowy. Podobnie jak w przykładzie wyżej twórcy reklamy na sam koniec dali główny tekst promujący reklamę.
                              Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=BaAdUtmKUQo

Kolejnym przykładem jest reklama Media Markt . Tym razem reklama dotyczy  promowanie tego sklepu.  Znanym tekstem sklepu jest „ Media Markt nie dla idiotów ‘’. Widzimy w niej parę w czasie romantycznej kolacji . w tym  czasie kelner ich obsługuje , trzymając w ręce reklamówkę z  Media Markt  , głos podłożony  mówił  „ Prawdziwej okazji nie wpuszcza się z ręki „ . Dopiero wtedy był tekst „ Media Markt nie dla idiotów” . Twórcy tego pomysłowego tekst nie chodziło o to , żeby nie obrazić odbiorców. Tylko po to żeby przekonać ludzi , że kupujący w Media Markt to mądrzy konsumenci. Większość reklam tej marki to pokazują promocję  jakie są w sklepie . Chodź by wyprzedaż świąteczna . To jest jedna z pierwszych reklam sklepu. W kolejnych  już nie ma tego słynnego tekstu , tylko „ Media Markt kropka PL ‘’.

                                  Źródło : https://www.youtube.com/watch?v=S0yipOuiQd8

Tekst jaki jest w reklamie czyli język jest bardzo ważny . Od niego i nie tylko zależy czy odbiorca będzie zainteresowany kupnem towaru. Ważne są słowa jakie są przekazywane odbiorcy, muszą współgrać z melodią , rytmiczna być. Wtedy taki tekst będzie nam się szybko kojarzył z jakąś marką. Jest wiele produktów z którymi są popularne teksty reklamowe. Nie tylko te z wymienionych powyżej przykładów powyżej, np.  „ Merci , że jesteś tu ‘’  lub  „  Z  Kasią  ci się upiecze ‘’ i wiele innych reklam.  Tekst reklamowy musi szybko wpadać odbiorcy do głowy , musi być krótki , kojarzyć się z czymś pozytywnym , szczęściem , z rodziną. 

Brak komentarzy: