sobota, 2 maja 2015

Przeszczep głowy akcją marketingową?

Prawdopodobnie wszyscy słyszeli juz o pierwszym, zaplanowanym na 2017, przeszczepie głowy. Wladimir Spiridonow cierpi na rdzeniowy zanik mięśni typu I - chorobę, która zabija większość swoich ofiar do 30. roku życia. Tenże Rosjanin, ma akurat lat trzydzieści i z tego powodu podjął decyzje o przeszczepie głowy. Decyzje, nie ukrywajmy, dość ryzykowną ze względu na wcześniejsze, średnio udane próby przeprowadzania zabiegu na zwierzętach.

Tymczasem w historii pojawia się miejsce dla Sergio Canavery - znanego włoskiego neurochirurga, który zdecydował sie podjąć tego wyzwania. Przez najbliższe dwa lata zamierza szkolić 150 lekarzy, którzy wraz z nim mają dokonać przełomu w dziedzinie medycyny. Ale zaraz, zaraz... co to wszystko ma wspólnego z reklamą?

Otóż we wrześniu tego roku, premiery doczekać ma sie piąta odsłona Metal Gear Solid. Twórca tegoż dzieła, Hideo Kojima, znany jest ze swoich niesamowitych pomysłów marketingowych. I tak, świadomi tego faktu - jego fani, bardzo szybko dopatrzyli sie podobieństwa doktora Canavero z postacią lekarza pojawiającego sie w trailerze gry. Zobaczcie i oceńcie.

Od lewej: zdjęcie S. Canavero; screen z traileru Metal Gear Solid V
Być może nie byłoby w tym nic zaskakującego gdyby nie, poprzedzający całą sytuacje, cytat Kojimy:

Następny projekt będzie związany z pewnym tabu. Jeżeli sobie z tym nie poradzę, prawdopodobnie będę musiał opuścić tę branżę, ale mimo wszystko nie chcę tego unikać. W tym roku obchodzę 47. urodziny, od 24 robię gry. Tym razem mam sojusznika, który chce pomóc mi w podjęciu tego ryzyka. I chociaż to tylko jedna osoba, to na początek wystarczy.

Treść tej wiadomości rodzi kolejne pytania. Przeszczep głowy, bez dwóch zdań, podchodzić może pod definicje tabu (zwłaszcza, iż nawet sam Canavero, z przyczyn prawnych, myśli o przeprowadzeniu jej chociażby w Chinach). Kwestia sojusznika pozostaje jednak bez rozwiązania. Fani Kojimy, spekulują, iż mógłby to być zarówno sam Canavero co, równie prawdopodobny, operowany Spiridonow. Drugi z wymienionych, mógłby być nawet bardziej możliwy, bowiem w firmie w której pracuje, posiada stanowisko grafika komputerowego oraz "game developmnet supervisor".

Zainteresowani całą sprawa, bardzo szybko doszli do kolejnych poszlak. I tak, na koncie społecznościowym Spiridonowa, odnaleźli zdjęcie na której jedna z osób ukazuje mechaniczna rękę - łudząco podobna do repliki będącej dołączoną do edycji kolekcjonerskiej Metal Gear Solid V.


To jednak nie koniec tych, budzących wątpliwości, poszlak. Fani wyłapali cały szereg zastanawiających elementów.

  • Wygłoszony przez Canavero wykład na Cyprze, odbył się w ramach konferencji TED Limassol - anagramem tej nazwy jest "Solid Metals"
  • Logo wspomnianej konferencji również jest zastanawiające. Poza nazwą „Wszystko, co wiesz, jest nieprawdziwe”, stworzone zostało w kolorach czerni i czerwieni – tych samych, które towarzyszą materiałom promocyjnym gry.
  • Partnerem konferencji był cypryjski oddział Wargamingu – z branży gier
  • Dwa dni po ogłoszeniu prac nad Metal Gear Solid V, Canavero opublikował pracę o tytule Gemini – nazwą tą cieszą się również jedni z przeciwników w grze
Mimo licznych informacji świadczącym za kampanią marketingową, całą sprawę należy brać z dystansem. Sam „oskarżony” straszy sądem, zaś prawdy możemy się nigdy nie dowiedzieć – i wówczas mogłoby to wyjść potencjalnej kampanii in plus.

Na koniec jeszcze, bez względu na stanowisko w sprawie, sami powiedzcie – cóż za lekarz robi sobie takie sesje? :)


Brak komentarzy: