Reklama jest
celowym, płatnym działaniem, podjętym przez producenta w celu
poinformowania klienta o towarze lub usłudze i zachęcenia go do
kupna. Nie wyobrażamy sobie dzisiejszego świata bez reklamy, gdyż
jak mówi znane hasło: reklama dźwignią handlu. Możemy ją
znaleźć wszędzie, w gazetach, w radio, w telewizji, na ulicy.
Wyraz „reklama” pierwszy raz został użyty w angielskiej gazecie
w 1710 roku. I chociaż jej początków można już doszukiwać się
na starożytnych targach i średniowiecznych rynkach, to rewolucja
przemysłowa z masową produkcją i związaną z tym konkurencją
nadała jej nowa funkcję i zarazem nową nazwę.
Ale od początku.
Można wyróżnić trzy istotne procesy, które miały wpływ na
rozwój reklamy: rozwój handlu i wymiany towarowej, powstawanie
nowych środków masowego komunikowania i doskonalenie technik
perswazji. Reklama jest stara jak świat. Już pierwsi
„przedsiębiorcy” zauważyli, że opis produktu i wymienienie
jego kilku zalet wpływa na wzrost sprzedaży. Tak więc pierwszą
formą reklamy jest reklama ustna. Doszły do tego również
ogłoszenia na papirusach czy murach miast, były one jednak
obrazkowe, bo ludzie nie potrafili czytać. Pierwsze reklamy pisane
pojawiły się w starożytnej Grecji, dotyczyły wydarzeń
kulturalnych.
Szczególnym
momentem dla reklamy było wynalezienie druku przez Gutenberga w
połowie XV wieku. Dzięki temu można było drukować małe ulotki
czy też plakaty.
Najszybszy rozwój
reklamy przypadł na wiek XIX i XX. Chodzi tu głównie o rozwój
sieci kolejowej i wynalezienie telegrafu. To dzięki nim reklama
rozpowszechniła się i objęła swoim zasięgiem cały świat. W
roku 1843 w Filadelfii zaczął działać pierwszy agent reklamy –
Volney Palmer, który zajmował się zbieraniem ogłoszeń, które
następnie umieszczał w gazetach. Szybko zaczęła wzrastać liczba
agencji reklamowych. Również wygląd reklam ulegał zmianie, stały
się one bardziej czytelne i atrakcyjne dla odbiorcy. Najbardziej
popularnym produktem do reklamowania były środki medyczne i
farmaceutyki.
Kolejnym ważnym
momentem dla reklamy było wynalezienie radia. W latach 20. XX wieku
w USA nadano w nim pierwszą reklamę. Również w USA, 20 lat
później wyemitowano pierwszą reklamę telewizyjną. Dzięki
pojawieniu się tych mediów pojawiły się nowe możliwości dla
agencji reklamowych, a także dla reklamodawców, którzy mogli
reklamować swoje produkty i usułgi na szerszą skalę.
W Polsce rozwój
reklamy został zatrzymany przez wybuch II wojny światowej. Dopiero
po roku 1989 rynek ten zaczął się rozwijać. Masowo powstały
agencje reklamowe i rynek reklamy stał się jedną z najszybciej
rozwijanych gałęzi gospodarki. Dzisiaj mamy całe mnóstwo agencji
reklamowych, a uczelnie wyższe otwierają kierunki, po których
skończeniu można znaleźć w nich pracę.
Ciekawe co nowego
przyniesie nam wiek XXI, który jest wiekiem mocno zaawansowanym
technologicznie. Ciekawe co przedsiębiorcy jeszcze wymyślą, aby
się wypromować i zwiększyć sprzedaż. Nie pozostaje nam nic
innego, jak wyczekiwać nowych form reklamy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz